Advertentie

Na een paar mooie dagen in Sankt Anton am Arlberg en aansluitend in Schruns in de regio Montafon is het nu tijd voor bestemming nummer drie van deze mini-roadtrip door Tirol en Vorarlberg in Oostenrijk.

Rechtsomkeert op de Gargellen

Die ochtend vertrokken we uit ons hotel in Schruns en namen we de Schafbergbahn naar het Gargellengebied. Door de aanhoudende motregen en het dichte wolkendek besloten we eenmaal aangekomen bij bergrestaurant Schafberg Hüsli rechtsomkeert te maken. Met een zicht van nog geen twintig meter en een temperatuur van tien graden was dit geen weer voor een hike over de bergrug.

Bij Stuben bereikten we een dieptepunt van 5 graden

Eerder dan gepland vertrokken we dus naar Lech. Vanuit Schruns naar Lech ben je normaal gesproken ongeveer een uur onderweg. Doordat de Arlbergtunnel was afgesloten voor werkzaamheden, en al het verkeer dus over de Arlbergpas moest, was de tocht nu zo’n twintig minuten langer. Ondertussen was de motregen veranderd in zware regenval. Terwijl de temperatuur daalde op de weg naar boven, bij Stuben bereikten we een dieptepunt van 5 graden (boven nul, dat nog wel), vroegen we ons af wat dat zou betekenen voor het programma van de komende dagen. De geplande sunset-gondel-trip, de hike tochten over de bergtoppen en het downhill mountainbiken zouden toch wel doorgaan?

Onze accommodatie in Lech

We verwachten dat het zou gaan sneeuwen, maar dat deed het niet in het dal, ondertussen zagen we wel de hoge toppen steeds witter worden. Toch een beetje wintersportgevoel dus tijdens deze trip. Gelukkig hadden wij een comfortabel plekje in Hotel Alt Hubertus www.alt-hubertus.at, want om onze tent in deze kou op te zetten vonden zelfs wij een beetje ver gaan.

Alt Hubertus in Lech
Hotel Alt Hubertus in Lech

Hotel Alt Hubertus is een leuk, kleinschalig familiehotel. Een van de weinige 3-sterrenhotels in Lech waar ook in de zomer half pension wordt geserveerd.

En verrassend leuk, in de kelder van het hotel hebben ze een gezellige kleine sauna gemaakt. Waar je heerlijk kunt bijkomen (of opwarmen) na een sportieve dag in de bergen.

Gedropt in een zacht groen tapijt

Afgelopen winter waren we ook in het sprookjesachtige witte Lech (lees hier ons verslag en bekijk het videoverslag). Nu zag Lech er filmachtig mooi uit of het dorp gedropt is op een zacht groen tapijt. Hoewel de start van onze eerste dag vervuld was met regen hebben we genoten in het rustige Lech. Met Fabienne van het toeristenbureau hebben we heerlijk traditioneel geluncht in het historische restaurantje van Lech, Hus nr.8.

Lech en Zürs
Een van de oudste restaurantje van Lech: Hus Nr8
Het knusse restaurant is midden in het dorp gelegen. Via deze link kun je een super leuke virtuele tour door Hus Nr8 maken.

Op de grens van Tirol en Vorarlberg

Tijdens de heerlijke lunch vertelde Fabienne wat leuke weetjes over Lech. Voor ons allen is Lech natuurlijk bekend van de wintersport en omdat onze Koninklijke familie er al jaren vertoefd. Fabienne is ook de regelaar voor het traditionele fotomoment met Alexander, Maxima en de kinderen. Ongelooflijk hoeveel pers daar naartoe komt om allemaal dezelfde foto’s te maken. Lech is echter al sinds de jaren 30 een prominente wintersportplaats. Het dorp is gelegen in het zogenaamde Arlberg-gebied, genoemd naar de Arlbergpas die de grens vormt tussen de deelstaten Vorarlberg en Tirol.

Spectaculairder in de zomer

Lech Zürs
De route bepalen in de bergen boven Oberlech

Wat wij hebben ervaren en gezien is dat Lech zeker in de zomer net zo mooi en zelfs nog spectaculairder is in de zomer. Tussen juni en oktober heeft Lech naast dat het een karakteristiek wandel- en loopparadijs ook een groot cultureel aanbod te bieden.

De Grüner Ring en meer wandelroutes

Als korte- of als lange afstandswandelaar kom je hier helemaal aan je trekken. Wat we zeker kunnen aanbevelen is de ‘Grüner Ring’ deze laat je een fantastische sprookjeswereld met magische plekken zien in de zomer. Deze groene ring bestaat uit drie dagtochten die je leiden langs bergtoppen, mytische watervallen, donkere valleien en kristalheldere bergmeren. De tochten hebben verschillende moeilijkheidsniveaus. Ben je niet zeker, adviseren we je te starten met de makkelijkste wandeltocht.

Voor kinderen is er de Grüner Rätsel Ring van Lech naar Rud-Alpe. Haal dan eerst het book of riddles bij het toeristenbureau in het centrum van het dorp. In de winter staat deze ronde bekend als de ‘Weisse Ring’.

Lees verder over onze hike van de Spüllersee naar de Formarinsee, de oorsprong van de rivier Lech.

Bewaren

(Visited 177 times, 1 visits today)

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer

Wintersportboeken

Boeken over wintersport

Of je nu nog aan je eerste afdaling moet beginnen of al een doorgewinterde liefhebber van skiën bent? Ook jij vindt hier vast het juiste boek over wintersport. Zorg dus dat je tijdens een wintersport volop van de sneeuw geniet dankzij een goede voorbereiding en inspiratie. Zo zijn er boeken over de juiste technieken en trainingen en de beste je ski-uitrusting. Bestel hier