Smeltende permafrost zorgt voor nieuw probleem

De natuur houdt kennelijk totaal geen rekening met de mens. En waarom zou zij ook. Zij is -in de basis- niet afhankelijk van de mens. Moeder natuur blijft groeien en bloeien en is altijd in beweging. Zo ook in de wintersportgebieden. De mens is daarentegen wel afhankelijk van haar, al is het alleen maar om een tussenstation op zijn plaats te houden. Maar ook hier werkt moeder natuur niet aan mee, en is al helemaal niet onder de indruk van de door de mens gemaakte creaties.

Hier in het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis (bron) moest ook even wat gecompenseerd worden. Door ondergrondse bewegingen moest even het midden station van de Schönjochbahn 100mm verplaats worden. Maar de mens zou de mens niet zijn als techneuten hier al rekening mee hadden gehouden. De eerste steun werd met succes verplaatst. Opmerkelijk dat een heel station in alle directies verplaatst kan worden.

Smeltende permafrost
Tevens is er een nieuw probleem ontstaan de laatste jaren. Waar men in de jaren 90 eigenlijk helemaal niet over nadacht toen ze de liften bouwden. Ik heb het over Permafrost. Een permanent bevroren ondergrond welke je met name bij de poolgebieden en in hooggebergtes tegenkomt. Omdat deze langzaam aan het verdwijnen is worden ook skiliften en andere constructies langzaam instabiel.

Permafrost vind je ongeveer boven de 2600 meter. En het kan enkele centimeters onder het oppervlakte zitten maar ook enkele meters. Het is een lastig verhaal om te kunnen zien van de buitenkant waar en hoe diep het zit. Gelukkig hoeven wij daar ons geen zorgen over te maken. Daar zijn weer andere mensen met kennis voor.

In de Franse Alpen zijn er bijvoorbeeld ongeveer 950 skiliften op permafrost gebouwd, en zijn er zo’n 150 liften die een groter risico vormen voor instabiliteit. Maar vrees niet dat je ineens op een middenstation-slee zit en naar beneden glijdt. Al deze constructies worden nauwlettend in de gaten gehouden en zorgen dat je veilig bent. Het kost wel vele miljoenen voor een skigebied om dit soort reparaties de komende jaren uit te voeren. Ja, een skipas is vrij duur, maar je krijg ter echt wat voor terug. Veiligheid!

En dan merken we ook nog aan moeder natuur dat de winterseizoenen de laatste jaren korter worden. Hier hebben we wel wat op bedacht en dat zijn natuurlijk de sneeuwkanonnen die overuren draaien zodra het kan om een stevige basis te creëren voor het wintersport seizoen. Hoe dan ook, we komen er wel uit.

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

5 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties