Populair is het en het lijkt ook steeds meer in populariteit toe te nemen. Maar daarnaast is off-piste skiën ook vaak onderwerp van discussie en dat is zeker niet zonder goede reden. Laat ik voorop......
Advertentie
Klik hier voor meer informatie over je vakantie naar Zuid-Tirol
Populair is het en het lijkt ook steeds meer in populariteit toe te nemen. Maar daarnaast is off-piste skiën ook vaak onderwerp van discussie en dat is zeker niet zonder goede reden. Laat ik voorop stellen dat off-piste skiën er geweldig uit ziet. Als ik op wintersport van die waaghalzen zie die zich op een fantastische manier door de tiefschnee weten te werken dan kijk ik zeker met een jaloerse blik in die richting, maar het roept ook de volgende vraag op. Is het off-piste skiën nou wel zo verantwoord gezien de (levensgevaarlijke) risico’s?
Wanneer ben je off-piste?
Laten we even alle onduidelijkheden uit de wereld helpen. Bij off-piste hebben we vaak het idee dat hiermee wordt bedoeld dat je van berghellingen af skiet op grote afstand van de pistes, maar dit is absoluut niet het geval. De betekenis van off-piste is heel simpel; alle plekken buiten de geopende piste. Dus of je nou één of duizend meter buiten de piste skiet het maakt niet uit. Daarnaast valt skiën op een gesloten piste ook onder off-piste. Groot kans dat jij dus ook wel eens off-piste bent gegaan en misschien wel zonder dat je het echt door hebt gehad.
Grenzen verleggen
Het is al eens vaker gezegd dat wintersport, naast dat het natuurlijk fantastisch is, een geweldige manier is om je eigen grenzen te verleggen. Het is ook uitnodigend om eens een klein stukje over je eigen grens te gaan, zeker als je het spelletje eenmaal doorhebt. Ik spreek even voor mezelf als ik zeg dat juist dat beetje extra risico nemen precies datgene is wat wintersport zo ontzettend leuk en verslavend maakt. Maar kun je off-piste skiën eigenlijk wel plaatsen onder ‘een beetje risico nemen’? Zeker gezien het feit dat er regelmatig noodlottige ongevallen te betreuren zijn. Elk skiseizoen hoop je dat berichten zoals deze ons bespaard blijven, maar helaas blijkt dat nog wishful thinking. Het eerste wat te binnen schiet na het lezen van zo’n bericht is; hoe dom kun je zijn om daar te gaan skiën terwijl het risico, in dit geval een lawine, zo groot is? Toch proberen we allemaal wel eens iets op de ski’s of snowboard waar risico’s aan verbonden zijn, maar het 99 van de 100 keer toch goed gaat. Je kunt je ongetwijfeld nog het ski-ongeval van Michael Schumacher herinneren. Dit gebeurde op slechts een paar meter buiten de piste, zoals je kunt zien op onderstaande afbeelding.
Noem het een 13 in een dozijn actie, want hij haalde iets uit wat meerdere skiërs/boarders wel eens doen. Even net buiten de piste gaan om dat sprongetje te maken of om even door de diepe sneeuw te gaan. Is dit dan pure pech of oliedom? Ik vind het lastig om daar over te oordelen aangezien ik dit in m’n enthousiasme ook zomaar zou kunnen doen. Het feit is wel dat dit soort ongevallen té veel en té vaak voorkomen.
Hulpverleners
En dat brengt mij bij een groep waar we vaak niet bij stil staan; de hulpverleners. Dat wij risico’s nemen is één ding, maar dat deze groep helden daarbij ook risico’s moeten nemen voor een reddingspoging is wat anders. Dan kun je zeggen dat ze er juist voor dit soort ongevallen zijn, maar dat voelt als een nogal vreemde redenering. Daarnaast speelt ook het menselijke mee, want het lijkt mij een verschrikkelijke gedachte als je weet dat er iemand onder een lawine ligt, waarvan je weet dat het zuurstof snel opraakt en zijn of haar kans op overleving rust op jouw schouders. Natuurlijk weten deze mensen wat ze doen en zijn ze er voor getraind, maar het is niet verkeerd om hier ook eens bij stil te staan voordat je off-piste gaat.
Discussie
Laat ik voorop stellen dat het zeer begrijpelijk is dat off-piste skiën populair is en je er een enorme kick van krijgt, zeker als je er zeer bedreven en ervaren in bent. De meeste waaghalzen zullen weinig angst kennen en niet teveel stilstaan bij de risico’s, wat logisch is anders zul je het niet snel gaan ondernemen. Toch zit een ongeval in een heel klein hoekje en zijn het de gevaren van rotsen, ravijnen en lawines die het off-piste skiën zo ongelooflijk gevaarlijk en onvoorspelbaar maken. Al ben je nog zo’n ervaren skiër, heb je nog zo veel kennis van het gebied en het meest fantastische materiaal, er worden geen garanties gegeven op een foutloze afloop. Het blijft een lastig onderwerp, maar juist daarom wel goed om er met elkaar over te discussiëren.
Wat zijn jouw gedachten over off-piste skiën? Blijven toestaan, gaan beperken of zelfs verbieden? Ik hoor graag jouw mening!
Hi Sander, leuk stukje dat natuurlijk reactie oproept. Voor mij misschien het belangrijkste dat ik het gevoel heb dat offpiste skiers bij jou al erg gauw het stempeltje waaghalzen opgedrukt krijgen,…. Niets is minder waar, de meeste tour en offpiste skiers die ik ken zijn erg serieuze mensen die geen onnodige risico’s nemen, mensen die goed uitgerust en met kennis van zaken de bergen in trekken om te genieten van maagdelijke sneeuw zonder hierbij grote risico’s te nemen (restrisico houd je natuurlijk altijd maar dat is met veel dingen in het leven zo 😉 ) Neemt niet weg dat er een kleine categorie overblijft, de waaghalzen, die vaak onvoldoende voorbereid het terrein in gaan, waarschuwingen negeren, zichzelf overschatten en alle basisregels die er zijn als je je buiten de pistes begeeft, met handen en voeten treden. Ik ben van mening dat off piste skien niet gevaarlijker is dan het skien op de piste mits je met dit onderwerp serieus omgaat en je gezonde verstand gebruikt. Verder kom ik op de piste denk ik meer waaghalzen tegen als buiten de piste,.. Voor wat betreft de hulpverleners heb je helemaal gelijk (geldt overigens ook voor de zomer) Gruß aus Lofer
Hugo
1 maart 2016 at 22:31
Hallo Rob en Sander,
Inderdaad een interessant stukje!
Ik ski/snowboard al meer dan 40 jaar offpiste. Soms vlak naast de piste, vaak ver weg van de piste met toerski’s na een urenlange “Aufstieg”. Ben met mijn vaste klim/skivrienden nog nooit in een gevaarlijke lawinesituatie terecht gekomen. We bereiden onze tochten serieus voor en zijn meer dan een keer omgekeerd of hebben een afdaling niet gemaakt omdat we het niet als veilig beoordeelden. We oefenen met pieps, sonde en graven sneeuwprofielen. Dagelijks volg ik de weer en lawineberichten in de gebieden waar ik veel kom (Graubunden-Wallis-Sud Tirol). Offpiste hebben we altijd de juiste spullen bij ons: schep, pieps, sonde, reddingsdeken, ehbo, enz.
Onze insteek is om anderen nooit in gevaar te brengen, desnoods wachten we tot de afdaling “vrij” is. Natuurlijk ben ik in al die jaren de nodige ” randdebielen” tegen gekomen, die nergens opletten of naar kijken. Die ga ik uit de weg. Domheid straft zichzelf wel……
Verbieden van offpiste skiën/snowboarden (en klimmen!) lijkt me ongewenst. Het is tenslotte de enige tak van sport waarin je zelf verantwoordelijk bent en de consequenties draagt voor je eigen handelen en de keuzes die je maakt. Er wordt al veel teveel geregeld en verboden……Ergens moet je toch nog “een beetje” vrij kunnen zijn….
Rob Schellevis
2 maart 2016 at 08:53
Helemaal gelijk Hugo, verbieden is absoluut ongewenst en zoals je zegt goed voorbereid en met de juiste kennis zijn de risico’s minimaal. Een beetje terugkijkend naar de ongevallen die de afgelopen jaren zijn gebeurd dan kom je ook al snel tot de conclusie dat de meeste ongevallen buiten de piste gebeurd zijn door het negeren van aanwijzingen, mensen die denken dat de berichten van de Lawinenwarndienst niet voor hun bestemd zijn, mensen die zonder uitrusting het vrij veld intrekken etc. Ook wel interessant is dan te kijken naar de statistieken (Oostenrijk),… Kort door de bocht kun je zeggen dat ongeveer 75 procent van de mensen die bij het skien om het leven komen mensen zijn die nooit van de gemarkeerde en geprepareerde pistes afgaan. De overige 25 procent zijn offpiste skiers, tourskiers etc. Van de off piste skiers komt maar een klein deel om het leven door lawines,….. Interessant is overigens dat het merendeel van de skidoden mannen zijn (geldt voor piste en offpiste skiers) Wanneer we dan kijken naar het totaal aantal ongelukken (incl. die met dodelijke afloop) dan is er een dalende trend te bespeuren. Voor 1970 waren er per 1000 skiers 7 tot 8 ongevallen in 2000 waren dit er per 1000 skiers nog maar (max.) 2. Overigens is ruim 50% van de doodsoorzaken op de piste te wijten aan zoals we dat hier noemen HK Ursachen (hart- en vaataandoeningen), 20 % overlijdt door een een ongelukkige val, 17% van de mensen overlijden door een onaangename confrontatie met een boom (ook bij offpiste) of liftmast en 9% doordat ze tegen iemand anders aan zijn geskied of door een ander worden geschept. Om dan ook nog maar even een uitstapje te maken naar andere sporten:
Skien 2005-2010: durchschnittlich 41 Tote bei ca. 8 Mio. Wintersportler
fietsen 2000-2010: durchschnittlich 52 Tote bei ca. 6 Mio. Fahrrädern
Verkeer 2010: 552 Tote bei ca. 6 Mio. zugelassener Kraftfahrzeuge
Bergwandelen 2011: 81 Tote bei ca. 2 Mio. Wanderer
Om dan nog maar een keer terug te keren naar de vraag van Sander ”Is het off-piste skiën nou wel zo verantwoord gezien de levensgevaarlijke risico’s”!?
Hugo
7 maart 2016 at 22:11
Hallo Rob,
Mooi cijfermateriaal! Goed dat je het vergelijkt met andere takken van sport. Zo kan er op basis van feiten over deze “delicate kwestie” gesproken worden. Ik erger me al jaren om de roep om alles wat maar een beetje naar risico riekt te verbieden. Meest recente voorgestelde (idiote) maatregel vind ik wel het ” omheinen en laten bewaken door de gendarmerie van de Mont Blanc” na een paar dodelijke ongevallen (steenslag) van onbenullen in het Grand Couloir……..en het mogen beklimmen van bergen met een ” klimbewijs”……..Het moet niet veel gekker meer worden met onze bergsport……..
Maurice van den Boogaard | Surviking.nl
2 maart 2016 at 12:05
Mijn idee is het gewoon lekker blijven toestaan. Misschien dat een cursus etc. wel verplicht kan worden gesteld vanuit verzekeringsoogpunt maar dat is wellicht een andere discussie. Het grootste probleem ligt in mijn optiek ook bij de onwetendheid bij mensen dus die bij een niveau 3 zonder de juiste kennis en gear dat even gaan proberen.
Sander Heuvelman
2 maart 2016 at 19:46
Dank voor jullie reacties! Het blijft toch altijd wel mooi voer voor discussie dit. Of het nou off-piste skiën is of autorijden, het begint altijd met gezond verstand. Ik ben er ook van overtuigd dat de kans groter is dat je (in verhouding) meer gezond verstand off-piste zult vinden dan op de piste. Wat betreft heb ik op de piste ook genoeg bizarre dingen gezien om dat enigszins te bevestigen. Maar het zijn vooral, dat is mijn gevoel tenminste, de off-piste ongevallen altijd enorm worden uitgelicht in de media. Vandaar leek me dit onderwerp wel eens goed om de meningen te peilen.
Wintersportregio Hochkönig. Vakantie op de toppen van je emoties!
Het skigebied Hochkönig met de drie dorpen Maria Alm, Dienten en Mühlbach biedt wintersporters een gevarieerde skipiste met in totaal 120 kilometer aan pistes en 34 moderne skiliften in een adembenemend Alpendecor. Lees meer
Advertentie
Grossarltal, nog meer skiplezier voor het hele gezin.
Het Grossarltal had altijd al een groots aanbod in Ski amadé. Afgelopen jaar is fors geïnvesteerd in nieuwe kabelbanen, skipistes en restaurants op de berg. Speciaal voor gezinnen: gratis ski- en avonturenpiste in het dal voor beginners. Geniet van de unieke natuur bij de ingang van het Nationaal Park Hohe Tauern. Lees meer
Advertentie
Leg elk moment vast
Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer
Hi Sander, leuk stukje dat natuurlijk reactie oproept. Voor mij misschien het belangrijkste dat ik het gevoel heb dat offpiste skiers bij jou al erg gauw het stempeltje waaghalzen opgedrukt krijgen,…. Niets is minder waar, de meeste tour en offpiste skiers die ik ken zijn erg serieuze mensen die geen onnodige risico’s nemen, mensen die goed uitgerust en met kennis van zaken de bergen in trekken om te genieten van maagdelijke sneeuw zonder hierbij grote risico’s te nemen (restrisico houd je natuurlijk altijd maar dat is met veel dingen in het leven zo 😉 ) Neemt niet weg dat er een kleine categorie overblijft, de waaghalzen, die vaak onvoldoende voorbereid het terrein in gaan, waarschuwingen negeren, zichzelf overschatten en alle basisregels die er zijn als je je buiten de pistes begeeft, met handen en voeten treden. Ik ben van mening dat off piste skien niet gevaarlijker is dan het skien op de piste mits je met dit onderwerp serieus omgaat en je gezonde verstand gebruikt. Verder kom ik op de piste denk ik meer waaghalzen tegen als buiten de piste,.. Voor wat betreft de hulpverleners heb je helemaal gelijk (geldt overigens ook voor de zomer) Gruß aus Lofer
Hallo Rob en Sander,
Inderdaad een interessant stukje!
Ik ski/snowboard al meer dan 40 jaar offpiste. Soms vlak naast de piste, vaak ver weg van de piste met toerski’s na een urenlange “Aufstieg”. Ben met mijn vaste klim/skivrienden nog nooit in een gevaarlijke lawinesituatie terecht gekomen. We bereiden onze tochten serieus voor en zijn meer dan een keer omgekeerd of hebben een afdaling niet gemaakt omdat we het niet als veilig beoordeelden. We oefenen met pieps, sonde en graven sneeuwprofielen. Dagelijks volg ik de weer en lawineberichten in de gebieden waar ik veel kom (Graubunden-Wallis-Sud Tirol). Offpiste hebben we altijd de juiste spullen bij ons: schep, pieps, sonde, reddingsdeken, ehbo, enz.
Onze insteek is om anderen nooit in gevaar te brengen, desnoods wachten we tot de afdaling “vrij” is. Natuurlijk ben ik in al die jaren de nodige ” randdebielen” tegen gekomen, die nergens opletten of naar kijken. Die ga ik uit de weg. Domheid straft zichzelf wel……
Verbieden van offpiste skiën/snowboarden (en klimmen!) lijkt me ongewenst. Het is tenslotte de enige tak van sport waarin je zelf verantwoordelijk bent en de consequenties draagt voor je eigen handelen en de keuzes die je maakt. Er wordt al veel teveel geregeld en verboden……Ergens moet je toch nog “een beetje” vrij kunnen zijn….
Helemaal gelijk Hugo, verbieden is absoluut ongewenst en zoals je zegt goed voorbereid en met de juiste kennis zijn de risico’s minimaal. Een beetje terugkijkend naar de ongevallen die de afgelopen jaren zijn gebeurd dan kom je ook al snel tot de conclusie dat de meeste ongevallen buiten de piste gebeurd zijn door het negeren van aanwijzingen, mensen die denken dat de berichten van de Lawinenwarndienst niet voor hun bestemd zijn, mensen die zonder uitrusting het vrij veld intrekken etc. Ook wel interessant is dan te kijken naar de statistieken (Oostenrijk),… Kort door de bocht kun je zeggen dat ongeveer 75 procent van de mensen die bij het skien om het leven komen mensen zijn die nooit van de gemarkeerde en geprepareerde pistes afgaan. De overige 25 procent zijn offpiste skiers, tourskiers etc. Van de off piste skiers komt maar een klein deel om het leven door lawines,….. Interessant is overigens dat het merendeel van de skidoden mannen zijn (geldt voor piste en offpiste skiers) Wanneer we dan kijken naar het totaal aantal ongelukken (incl. die met dodelijke afloop) dan is er een dalende trend te bespeuren. Voor 1970 waren er per 1000 skiers 7 tot 8 ongevallen in 2000 waren dit er per 1000 skiers nog maar (max.) 2. Overigens is ruim 50% van de doodsoorzaken op de piste te wijten aan zoals we dat hier noemen HK Ursachen (hart- en vaataandoeningen), 20 % overlijdt door een een ongelukkige val, 17% van de mensen overlijden door een onaangename confrontatie met een boom (ook bij offpiste) of liftmast en 9% doordat ze tegen iemand anders aan zijn geskied of door een ander worden geschept. Om dan ook nog maar even een uitstapje te maken naar andere sporten:
Skien 2005-2010: durchschnittlich 41 Tote bei ca. 8 Mio. Wintersportler
fietsen 2000-2010: durchschnittlich 52 Tote bei ca. 6 Mio. Fahrrädern
Verkeer 2010: 552 Tote bei ca. 6 Mio. zugelassener Kraftfahrzeuge
Bergwandelen 2011: 81 Tote bei ca. 2 Mio. Wanderer
Om dan nog maar een keer terug te keren naar de vraag van Sander ”Is het off-piste skiën nou wel zo verantwoord gezien de levensgevaarlijke risico’s”!?
Hallo Rob,
Mooi cijfermateriaal! Goed dat je het vergelijkt met andere takken van sport. Zo kan er op basis van feiten over deze “delicate kwestie” gesproken worden. Ik erger me al jaren om de roep om alles wat maar een beetje naar risico riekt te verbieden. Meest recente voorgestelde (idiote) maatregel vind ik wel het ” omheinen en laten bewaken door de gendarmerie van de Mont Blanc” na een paar dodelijke ongevallen (steenslag) van onbenullen in het Grand Couloir……..en het mogen beklimmen van bergen met een ” klimbewijs”……..Het moet niet veel gekker meer worden met onze bergsport……..
Mijn idee is het gewoon lekker blijven toestaan. Misschien dat een cursus etc. wel verplicht kan worden gesteld vanuit verzekeringsoogpunt maar dat is wellicht een andere discussie. Het grootste probleem ligt in mijn optiek ook bij de onwetendheid bij mensen dus die bij een niveau 3 zonder de juiste kennis en gear dat even gaan proberen.
Dank voor jullie reacties! Het blijft toch altijd wel mooi voer voor discussie dit. Of het nou off-piste skiën is of autorijden, het begint altijd met gezond verstand. Ik ben er ook van overtuigd dat de kans groter is dat je (in verhouding) meer gezond verstand off-piste zult vinden dan op de piste. Wat betreft heb ik op de piste ook genoeg bizarre dingen gezien om dat enigszins te bevestigen. Maar het zijn vooral, dat is mijn gevoel tenminste, de off-piste ongevallen altijd enorm worden uitgelicht in de media. Vandaar leek me dit onderwerp wel eens goed om de meningen te peilen.