Met een elektrische auto op wintersport naar de Alpen
Huur nu je ski’s online bij ALPINRESORTS.com met tot 65% korting. Gebruik code SNOWREPUBLIC5 voor 5% extra korting!
Afgelopen januari ben ik met een gezelschap van totaal drie volwassen personen (plus twee paar ski’s, snowboard, schoenen en reiskoffers) afgereisd naar de regio Vorarlberg in Oostenrijk. En dan om precies te zijn naar Silvretta Montafon om daar van een perfecte wintersportweek te genieten. Na jarenlang met de benzine-auto en het vliegtuig te zijn gegaan hebben we dit keer de elektrische auto gepakt.
Details van de auto: Aiways U5 Premium
max. vermogen 150 kW (204 pk)
max. koppel310 Nm
aantal motoren 1
accutype lithium-ion
accucapaciteit 63 kWh
accuspanning– V
laadvermogen 6,6 kW AC
laadtijd 10:30
snellaadvermogen 90 kW DC
snellaadtijd 00:35
Wij starten onze reis vanuit Alkmaar, Noord Holland. Na een goede voorbereiding met behulp van de App ABRP (A Better RoutePlanner) konden wij precies zien hoeveel stops we nodig hadden om de eindbestemming te bereiken. Je kunt natuurlijk met 140 km/u naar Oostenrijk scheuren, maar of dat optimaal batterij verbruik is. Het antwoord laat zich in deze wel raden. Actieradius en verbruik, dus snelheid en oplaadlocaties dienen goed op elkaar afgestemd te worden.
Als je hard rijdt moet je op meer punten stoppen, omdat de batterij dan logischerwijs eerder leeg is. Dat is dus uiteindelijk minder efficiënt als je dat afzet tegen minder hard rijden met een grotere actieradius. Voor ons was het het meeste efficiënt om gemiddeld 115km/u te rijden om zo in zeven stops op onze locatie aan te komen.
Oplaadpunten
Een aantal jaar geleden was het nog pionieren om van de ene laadpunt naar de andere te komen. Dat was een uitzoekerij. De afgelopen jaren zijn de laadpunten uit de grond geschoten en heb je er een overvloed staan bij de diverse tankstations langs de autobahn in Duitsland.
Je hebt meerdere soorten laadpunten waarbij de ene 50 kW geeft en de andere wel 300 kW. Onze laadpunten duurde veelal tussen de 20-30 minuten. Dit komt omdat onze capaciteit van de batterij 92 kW aan kan. Heb je een betere batterij die sneller kan laden dan ben je uiteraard minder tijd kwijt.
Veruit de meeste elektrische voertuigen laden geen 300 kW of je moet een Porsche Taycan welke 270 kW laad. Maar dan heb je ook een slordige 90.000 euro neer te leggen.
De komende jaren zal dit alleen maar sneller worden, waarbij je straks in 5-10 minuten klaar bent en een actieradius hebt van honderden kilometers. Wij waren uiteindelijk twee uur langer onderweg dan met een benzineauto.
Als je met een elektrische auto op wintersport gaat moet je gewoon met een ietwat andere mindset de auto instappen. Je drinkt bij je stops een kop koffie of strekt lekker de benen en loopt een rondje. Je weet dat de reis langer zal gaan duren en dat je meerdere korte tussenstops hebt. Het rijd een stuk relaxter en minder gehaast. Dit komt mede door de huidige technologieën welke in de elektrische auto’s te vinden zijn zoals adaptive cruisecontrol en lane assist.
Succes met jouw trip met de elektrische auto. Plan je trip en ga rustig op weg. Je vakantie begint in de auto en niet op de bestemming zelf!
Jack is een gepassioneerd reiziger en wintersporter. Hij is zoveel mogelijk te vinden in de Alpen en schrijft al vele jaren over zijn ervaringen en wat hem bezig houdt op Alpenweerman.