Een reisverhaal van Maartje Bevers, reizend voor Mountainreporters

Daar gaan we dan eindelijk. Na vier jaar weer terug naar Scandinavië in de winter. De wintersprookjesbestemming van Europa. En ik ben blij. Edwin ook. Hier hebben we echt naar uitgekeken. En superblij waren we dan ook met de uitnodiging van BBI Travel om de wintersportgebieden van Sålen in Zweden en Trysil in Noorwegen te ontdekken.

Met de auto volgepakt met ski’s en grote reistassen reden we naar Groningen Airport. Weer een heel andere ervaring, na al die keren dat we via Schiphol of Rotterdam op reis gingen. Zonder files reisden we in nog geen twee uur van onze voordeur in Heelsum tot aan de incheckbalie. Vlak daarvoor parkeerden we de auto tot bijna aan de de ingang van de luchthaven. Wat een weelde in vergelijking met vliegen vanaf grote vliegvelden. En wat helemaal geweldig is: als je boekt bij BBI Travel betaal je geen parkeerkosten. Hoe gaaf is dat!

We vliegen rechtstreeks naar het Scandinavian Mountains Airport vlakbij Sålen in Zweden. Vanaf het vliegveld rijden we, nadat we de afslag Sålen hebben genomen, zo de skigebieden in.

MET DE HONDENSLEE NAAR JE HOTEL

Het is ook mogelijk om met een hondenslee de tocht van het vliegveld naar je hotel te maken. Deze tocht duurt tussen de 45 en 75 minuten. Je krijgt vanzelfsprekend goede warme kleding en een briefing voor vertrek. Deze tocht is ook geschikt voor kinderen en leidt je door bebost gebied.

Wij verblijven in Lindvallen één van de vier skigebieden in Sålen. Voordat we bij ons hotel zijn komen we langs de gebieden Hundfjället, Tandådalen en Högfjället. Tot de skiregio van Sälen horen ook de skigebieden Stöten en Kläppen. Deze leuke gebieden hebben een eigen karakter en een eigen skipas.

Hotel Bügelhof

Als we het dorpje Lindvallen in komen rijden valt ons typisch Scandinavische hotel Bügelhof direct op. Het ligt pittoresk tegen de berghelling aan en heeft een echt knusse uitstraling zoals je het verwacht in een Scandinavisch wintersprookje. Een warm welkom staat ons te wachten in de sfeervolle lounge bij de receptie.

We zijn vroeg en we hebben geluk. Onze kamer is al klaar, dus we kunnen ons gelijk gaan settelen. Het is meteen helemaal duidelijk dat we hier zeker een aantal heerlijke dagen tot rust komen en gaan genieten. Maar eerst gaan we de skipiste op om het gebied te verkennen. Het is februari dus de dagen beginnen alweer langer te worden. In tegenstelling tot wat veel van onze vrienden verwachtten is het gewoon licht overdag. En ook de kou is niet extreem. Met gewone skikleding hadden we het warm genoeg. Helemaal als we lekker actief aan het skiën zijn.

Heerlijke eerste afdaling op een lege piste

Heerlijk altijd weer, dat gevoel van die eerste meters skiënd op vers gevallen sneeuw. We kozen ervoor om te starten op de goed geprepareerde afdalingen gelegen tussen de bomen. Het skigebied is overzichtelijk en het is rustig op de hellingen waardoor we in alle rust een eerste verkenning konden doen.

Met de zon op ons hoofd en de wind in onze rug strijken we neer bij een gezellig wafelrestaurant voor ons eerste rustmoment. Voor mij is het dan ook alweer twee jaar geleden dat ik op de ski’s heb gestaan en het voelt weer fantastisch. We besluiten nog een aantal afdalingen te maken om daarna te gaan relaxen in ons hotel. In de ski-loungebar van hotel Bügelhof hebben wij onze eigen relaxte après-ski.

Ski-in ski-out

Hotel Bügelhof, aan Sälfjällstorget, ligt direct aan de pistes en is dus ski-in ski-out. Ook de skiverhuur is vlakbij. Dit gemoedelijke hotel beschikt over meerdere gezellige lounges met knappend haardvuur, een goed restaurant met een uitbundig uitzicht en heerlijke gerechten. Deze gerechten worden met name bereid met producten uit de omgeving. We hebben ons hier elke avond laten verrassen door de chef met zijn team en genoten van de lekkerste gerechten. Moe en voldaan vallen we in slaap in ons zachte bed op de romantische hotelkamer, na deze heerlijke eerste dag van een week in winters Scandinavië.

In de ochtend is het nog donker als we wakker worden. Rond 08.30 uur zien we de zon opkomen achter de witte bergen. Deze zijn niet puntig en scherp, maar afgerond door vele duizenden jaren erosie. Dit is precies het plaatje zoals ik het hier ook had verwacht in de winter. We hebben zin in een lange skidag en na een stevig ontbijt gaan we het skigebied Lindvallen verder verkennen. Omdat er nog drie skigebieden meer zijn besluiten wij in de middag de auto te pakken en het naastgelegen skigebied Hundflället te gaan ontdekken.

Ook dit skigebied is net als Lindvallen favoriet bij families. Er zijn aan het begin van de pistes veel voorzieningen voor de kleintjes. Op de hoger gelegen pistes, zijn brede glooiende afdalingen te vinden met tal van mogelijkheden. Tussen het skiën door laten we ons verwennen in de knusse restaurantjes aan de pistes. De sfeer is natuurlijk anders, relaxter en minder uitbundig, dan in de meeste Alpenlanden, maar daarvoor zijn we dan ook in Scandinavië. Edwin en ik genieten met volle teugen van elke minuut in de diverse skigebieden,

Onze eerste sneeuwscootersafari

Bij een echte Scandinavische wintersport hoort natuurlijk een sneeuwscootersafari. Eerlijk gezegd zou ik hier zelf niet snel voor kiezen, want ik houd van de rust van de natuur en die wordt toch behoorlijk verstoord door de motoren van de scooters. Maar uiteindelijk vond ik het toch zeker de moeite waard. Het was een geweldige sightseeing tour en je komt op plekken waar je anders niet zo snel kan komen. We werden verrast met de mooiste vergezichten en keken tientallen kilometers ver over de ronde bergtoppen.

Bomen waren ingepakt in dikke lagen sneeuw en ijs. De ondergaande zon zette het landschap in een roze gloed en ik besef maar weer eens hoe mooi het leven is. Helemaal als je regelmatig naar het hoge noorden van Europa mag reizen om wat extra geluksenergie op te doen. Meer informatie over de diverse sneeuwscootersafari’s vind je hier: bbi-travel.nl/zweden/wintersport/salen/activiteiten

Onderweg tussen Lindvallen en Tandadalen hebben je links van de weg veel langlaufloipes en voor ons ook de mogelijkheid de natuur al wandelend te verkennen. Voor de start van de sneeuwscootersafari hadden wij nog even tijd om het skigebied Tandådalen te ontdekken. Het gebied voor de wat meer gevorderde skiër is een aanrader. In tegenstelling tot de andere gebieden in de buurt vind je hier meer rode en zwarte pistes.

Naar Trysil in Noorwegen

Woensdag, onze reisdag naar Noorwegen was aangebroken. De route van Sålen, ten oosten van de grens in Zweden naar het Noorse Trysil duurt ongeveer anderhalf uur met de auto. Het is een prachtige weg door de natuur. Het rijden over de winterse wegen is een belevenis op zich. De typische Scandinavische natuur, dichte bossen en uitgestrekte landschappen trekken aan ons voorbij. Een aantal jaar geleden zagen we soms een eland langs de weg staan. Mijn ogen waren dus steeds op de berm bericht. Maar helaas, dit keer hadden we geen wildlife-momentje. Lees verder..

(Visited 658 times, 1 visits today)