Fietsen in de Franse Rhône-Alpes deel 2/4: Col de la Croix-de-Fer

2

In de Franse Rhône-Alpes zijn vele mooie fietstochten mogelijk. Van steile wegen met haarspeldbochten tot vals plat: alles komt aan bod in deze tochten met schitterende uitzichten als beloning. In deze vierdelige serie komen een viertal fietsroutes in deze regio van de Franse Alpen aan bod. Na de eerste dag (Bérarde) werd het tijd voor het betere klimwerk. Op de tweede fietsdag stond de volgende klim op het programma (met nog een ‘kleine’ bonus op het einde):

Le Col de la Croix-de-Fer

(met een uitstapje naar Vaujany en Col du Glandon)
Het hoogteprofiel van de Col de la Croix-de-Fer.

Het kon ook bijna niet anders dat we deze klim van de buitencategorie gingen maken. Onze uitvalsbasis Allemont ligt namelijk onder de schaduw van de Alpe d’Huez (deel 3), maar ook direct aan de voet van le Col de la Croix-de-Fer. Deze bergpas verbindt de departementen Savoie en Isère. Het is dan ook niet verrassend dat we meer verkeer tegen kwamen dan de eerste dag (fietsers, auto’s en motoren).

De klim van le Col de la Croix-de-Fer

Al na 2 kilometer begint het klimmen door de vallei van de Eau d’Olle, dus echt warm fietsen zit er vandaag voor ons niet in. Deze klim is relatief lang (30 km) en brengt je boven de 2000 meter. De tocht naar de top heeft een afwisselend landschap waarbij je tussen de bossen, dorpjes, stuwmeren en brede weides fietst. Naast het wisselende landschap is de steilheid ook wisselend. Hierdoor is het soms lastig om in een ritme te komen wat het klimmen lastiger maakt. Je kunt de top vanaf 3 kanten op fietsen. Vandaag hebben we de klim vanaf Allemont gemaakt, maar vanaf La Chambre (via de D927) en Saint-Jean-de-Maurienne kun je ook de top halen.

Eerst fiets je door het dorpje Allemont over de D526 waarbij je recht op de muur van het stuwmeertje Lac du Verney af fietst. Dit is dan ook je eerste klim waarna de weg tamelijk vlak langs het meer loopt voordat het echte klimwerk gaat beginnen. Vanaf deze weg kun je eventueel ook beklimmingen maken richting Vaujany (meer informatie over deze klim onderaan het bericht) of Oz-en-Oisans.

Het stuwmeer Lac du Verney bij Allemont, aan de overkant (westelijke oever) loopt ook een weg richting de voet van de klim. Foto: Maarten Minkman

Tip: je kunt ook via de D43 de klim van de Col de la croix-de-fer beginnen. Boven bij het stuwmeer moet je dan de westelijke kant kiezen.

Vanaf het stuwmeer begint het klimmen door de bossen relatief rustig (3-4%), maar er volgt al snel een stuk van zo’n 4 km met percentages tussen de 8-9%. Richting van het dorpje Le Rivier d’Allemont (hier kun je wat horeca en een waterpunt vinden) vlakt de klim steeds meer af. Na het dorp is het zelfs afdalen (11-12%) met een aantal haarspeldbochten. We dalen af in de wetenschap dat we deze klim op de terugweg nog wel tegen zullen komen. Deze weg is aangelegd nadat de oude weg is bedolven onder een lawine (je kunt de oude weg boven je nog zien liggen).

Het uitzicht vanaf het dorp Le Rivier d’Allemont waarbij het landschap nog voornamelijk uit bossen bestaat. Verderop gaat het landschap steeds meer over in steile rotsen. Foto: Maarten Minkman
Een foto genomen vanaf een van de haarspeldbochten richting het stuwmeer na het dorpje Le Rivier d’Allemont. Foto: Maarten Minkman

Na het dalen begint het klimmen weer direct en maken de bossen plaats voor steile rotsen en prachtige vergezichten. Dit stuk van de tocht is dan ook een van de steilste gedeeltes van de klim (10-12%). Na een tweetal haarspeldbochten volgt nog zo’n 4 kilometer klimmen met percentages van 6-9%. Een laatste steile stuk van 11% brengt ons bij het tweede stuwmeer (Lac de Grand Maison).

Het stuwmeer Lac de Grand Maison. Foto: Maarten Minkman

Dit stuwmeer is dan ook de grens van een nieuw landschap dat deze tocht te bieden heeft. Na het meer gaan de steile rotsen over in brede weides. De weg is dan ook een stuk minder steil met percentages tussen de 3-7% en een aantal korte afdalingen. Achterover leunen is er zeker niet bij, want vanaf het begin van het stuwmeer is het nog altijd bijna 8 kilometer klimmen naar de top!

Het typerende landschap na de passage van Lac de Grand Maison (welke op de achtergrond nog net te zien is). Foto; Maarten Minkman

Extra motiverend zijn de teksten op het wegdek van eerdere Tour de France etappes. Je waant je zowaar bijna in de tour de France als je wordt ingehaald door een paar motorrijders en er fotografen klaar staan om foto’s van je te maken (die je later kunt kopen op hun website).

Het Chalet Col du Glandon biedt na enige tijd een mooi richtpunt om naar toe te fietsen. Vanaf dit Chalet is het nog maar 1.5 kilometer en kun je de parkeerplaats van de top al zien liggen. Boven op de top heb je een prachtig uitzicht naar de andere kant richting het skigebied Les Sybelles. Na het vullen van de bidons en een welverdiende lunch was het tijd voor de afdaling terug richting Allemont. Een ronde was voor ons te veel van het goede omdat je dan al snel 150 kilometer moet fietsen om terug in Allemont te komen

De top van de Col de la Croix-de-Fer! In juni lagen er nog flink wat sneeuwresten. Foto: Maarten Minkman
Het uitzicht vanaf de top richting Les Sybelles. Foto: Maarten Minkman

Tip: vanaf het chalet kun je de col du glandon ook meepakken. Dit is een korte klim van 15 hoogtemeters met een fraai uitzicht!

Het uitzicht vanaf Col du Glandon met op de achtergrond de weg waarmee je vanaf de andere kant de Col de la Croix-de-Fer kunt beklimmen. Foto: Maarten Minkman

Uitstapje naar Col du Glandon en Vaujany

Tijdens de afdaling vanaf de Col de la Croix-de-Fer pakten we de Col du Glandon nog even mee als bonus. Vanaf het Chalet Col du Glandon is het een korte klim, maar levert het wel een fraai nieuw uitzicht op! De afdaling richting Allemont is op de meeste plaatsen overzichtelijk waarbij er dus nog een gemene klim (11-12%) voor het dorpje Le Rivier d’Allemont zit.

Deze gemene klim mag je nog op tijdens de afdaling richting Allemont. Foto: Maarten Minkman

Tip: Als je na het afdalen nog een korte maar krachtige beklimming zoekt kun je naar het dorp Vaujany fietsen (450 hoogtemeters over 5.5 km).

Na de afdaling was er nog wat energie over en wilden we de dag goed afsluiten. Bij het stuwmeer Lac du Verney waagden we het erop om de klim naar Vaujany te maken (D43 a). De klim zelf is maar 5.5 kilometer, maar brengt je ook direct 450 hoogtemeters omhoog (klim van de tweede categorie). Veel stukken liggen tussen de 9-11% met uitschieters tot 13%! De echte enthousiastelingen kunnen nog verder klimmen naar Col du Sabot (2100 meter).

Het hoogteprofiel vanaf Lac du Verney naar het dorpje Vaujany.

Dat hebben wij maar niet gedaan aangezien we al wisten wat er de volgende dag op het programma stond: de Alpe d’Huez, Col de Sarenne en Les Balcons de l’Oisans. Genoeg hoogtemeters in het verschiet en uiteraard willen we fit dé ‘Nederlandse berg’ in Franse Alpen beklimmen. -Hier- kun je alles lezen van deze tocht inclusief de hoogteprofielen.

De andere tochten teruglezen:

Bérarde (deel 1) 

Col de la Croix-de-Fer (deel 2) 

Col d’Ornon en het achterland (deel 4)

Het dorpje Vaujenay. Foto: Maarten Minkman

Zo’n fietstocht levert een aantal leuke foto’s op. Heb jij nu ook een mooie foto van de vakantie in de Alpen of Nederland? Doe dan mee aan de fotowedstrijd van Alpenweerman! Als je meedoet met de fotowedstrijd maak je kans op op de kalender van 2020 te komen. Komt jou foto in de Alpen of Lage Landen kalender dan krijg je een gratis exemplaar toegestuurd. Voor alle informatie bekijk dan deze pagina: Alpenweerman Kalender 2020

2 REACTIES

  1. Helaas bestaat Vaujenay helemaal niet, hoe hardnekkig ook volgehouden. Het moet zijn: Vaujany.
    Met mijn excuses want het is een heerlijke beschrijving van de fietstocht. Ik krijg zowaar zin om in die prachtige Alpen te gaan fietsen.

    • ‘Vaujenay’ bestaat inderdaad helemaal niet, bedankt voor de scherpe blik op deze hardnekkige typefout. Ik heb het nu aangepast naar een bestaande plaatsnaam!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 − 1 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.