Advertentie

Reporter Maartje ging op reis naar een verrassende camping in de natuur van de Franse Atlantische kust. Lees hieronder over haar ervaringen.

Waar gaan we naar toe?

In het voorjaar hebben we een tijdje lopen dubben, gaan we naar het ongerepte noorden van Europa of naar de zon in het zuiden. Na een aantal jaren rondgezworven te hebben in Scandinavië en de Alpen kozen we uiteindelijk voor een vakantie vol zon en zee aan de Atlantische kust van Frankrijk. Een strandvakantie dus, weer eens helemaal wat anders deze keer.

Kamperen of in een huisje

Van huis uit ben ik een echt kampeerder, ik kom helemaal tot rust in de natuur. Mijn grote vraag was dan ook: “wat gaan we dan doen, kamperen of een huisje huren in Frankrijk?” Met onze wensen voor veel rust, natuur, groen en mooi weer hebben we gekozen voor naturistencamping Arnaoutchot. Een naturistencamping! Wat moet ik me daarbij eigenlijk voorstellen. Een beetje een rare gedachte toch wel, naakt lopen tussen zoveel andere mensen. En dat terwijl ik het heerlijk vind om in de vrije natuur bloot te zijn (maar dat is dan zonder andere mensen). Hoewel we wel veel in de wellness komen en dat dan natuurlijk heel normaal is.

“wat gaan we dan doen, kamperen of een huisje huren in Frankrijk?”

Dus we hakten de knoop door en dachten: “laten we het eens proberen”. We kozen deze keer niet voor een tent maar voor een prachtige comfortabele bungalow op Camping Arnaoutchot.

Arnaoutchot
Je kunt ook een boomhut huren op Camping Arnaoutchot. Foto: Edwin Hagenouw
Ons uitzicht op Camping Arnaoutchot. Foto: Edwin Hagenouw
De SPA op Camping Arnaoutchot. Foto: Edwin Hagenouw
De surfschool op Camping Arnaoutchot. Foto: Edwin Hagenouw
Camping Arnaoutchot. Foto: Edwin Hagenouw

De camping ligt in de regio Les Landes, diep verscholen onder de dennen aan de adembenemend mooie Atlantische kust. Ondanks dat het een enorm park is, heb je nergens een gevoel van drukte of massa. De tenten, caravans, campers en huisjes staan allemaal op een plek met voldoende privacy. De meeste campingplekken hebben een aansluiting voor elektriciteit. De sanitaire voorzieningen zijn in voldoende mate aanwezig en voor zover wij konden zien worden deze goed en regelmatig schoon gemaakt, wat essentieel is op een camping met in zomer temperaturen van rond de dertig graden.

Ik kan nu al zeggen dat deze kust mijn hart heeft gestolen. Zo puur als de oceaan en het strand hier zijn heb ik eigenlijk nog nergens anders gezien in Europa.

De heenreis | Bip&Go

Vanuit midden Nederland is het naar Arnaoutchot 1200 kilometer reizen met de auto.

Om onze reis te vergemakkelijken en om files bij de tolpoorten te voorkomen hebben wij een abonnement genomen op bip&go. De kosten voor het abonnement zijn €16,- op jaarbasis, deze worden, net als de tolkosten, automatisch van je rekening afgeschreven. Je bestelt de bip&go eenvoudig online en ontvangt het kleine kastje binnen een week thuis gestuurd. Deze plak je op je voorruit en verder hoef je niets te installeren. Bij elke tolpoort kun je nu zonder vertraging doorrijden. Via een persoonlijk online account kun je in realtime bijhouden hoeveel tolkosten je hebt gemaakt.

Tussenstop in Poitiers

Zodra Edwin en ik in de auto stappen en beginnen aan onze reis hebben we het vakantiegevoel te pakken. We hadden drukke weken achter de rug en besloten om de reis in twee delen te knippen, met een tussenstop in Poitiers. Dit is een leuk stadje op de route naar onze bestemming. Poitiers is een stad en gemeente in het Franse departement Vienne in de regio Nouvelle Aquitaine. Laat in de avond kwamen we aan in deze historische stad, waar we nog heerlijk genoten van een voortreffelijke rosé uit de Provence.

Deze paste naadloos bij de lekkere Franse tapas die we hadden gekozen. Wat kunnen die Fransen toch een perfect sfeertje creëren op een gewoon terrasje.

De volgende ochtend begonnen we de dag met een perfecte cappuccino in combinatie met een verse knapperige croissant. Deze vindt je hier in Frankrijk op elke hoek van de straat. Zo fijn dat je hier niet naar hoeft te zoeken zoals in de meeste provinciestadjes in Nederland.

Vanuit Poitiers was het nog zo’n 400 kilometer rijden naar onze eindbestemming. Zodra je van de snelweg afgaat naar de bestemming Vielle-Saint-Girons, waar camping Arnaoutchot is gelegen, is het nog een halfuurtje rijden door een prachtig landschap van dennenbomen, zand en duinen. Je voelt de temperatuur langzaam een aantal graden dalen naarmate je dichter bij de zee komt met het verkoelende briesje.

Duinen Frankrijk
Duinlandschap. Foto: Edwin Hagenouw

We kwamen al helemaal in de stemming voor onze eerste strandvakantie sinds vele jaren. Nog even en we zouden beginnen aan onze eerste naturistenervaringen, best spannend moet ik zeggen.

Camping Arnaoutchot

We werden op de camping hartelijk welkom geheten door Joke, een Nederlandse vrouw die in Frankrijk woont. Deze ontvangst was buitengewoon aangenaam en we voelden ons gelijk al een beetje thuis. De ontvangst was vriendelijk en professioneel en we werden wegwijs gemaakt over de camping. Voor ons was het dus de eerste keer op een naturistencamping en heel relaxed werd aan ons verteld hoe alles hier in zijn werk gaat, wat de gebruiken zijn et cetera. En wees gerust, als je niet wil hoef je echt niet de hele dag naakt rond te lopen. Het gaat erom dat je je fijn voelt in deze omgeving en de natuur en niemand kijkt er raar van op als je met een omslagdoek om loopt.

Er waren overigens veel gasten, met name de jongere, die er samen met ons op deze manier mee om gingen. Alle medewerkers van de receptie, horeca, wellness en de technische dienst lopen gewoon rond in leuke zomerkleding. Lees verder op Mountainreporters.com

(Visited 253 times, 1 visits today)

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer

Wintersportboeken

Boeken over wintersport

Of je nu nog aan je eerste afdaling moet beginnen of al een doorgewinterde liefhebber van skiën bent? Ook jij vindt hier vast het juiste boek over wintersport. Zorg dus dat je tijdens een wintersport volop van de sneeuw geniet dankzij een goede voorbereiding en inspiratie. Zo zijn er boeken over de juiste technieken en trainingen en de beste je ski-uitrusting. Bestel hier