Advertentie

Waar jullie enkele weken geleden hebben kunnen lezen over mijn aankomst en de eerste indrukken in Spitsbergen valt er nu wat meer te vertellen over het (studenten)leven hier.

Eerste dagen uni (veiligheidstraining)
De eerste twee dagen op de uni zijn inmiddels alweer een poosje geleden (13 & 14 augustus), maar staan desondanks nog altijd vers in het geheugen. Deze dagen hadden we namelijk veiligheidstraining. Na wat algemene informatie te hebben aangehoord op de uni, vertrokken we met een bus naar een afgelegen terrein. In een inkeping tussen twee bergen, redelijk dicht bij het vliegveld, hebben we geleerd hoe om te gaan met geweren en flare guns. Hierna hadden we een EHBO cursus en leerden we onder andere hoe om te gaan met onderkoelingsverschijnselen.

De tweede dag veiligheidstraining bestond uit het leren omgaan met verschillende soorten communicatie en gps-toestellen zoals een satelliettelefoon. Daarnaast is ons geleerd hoe je een kamp opbouwt en tenslotte hebben we -uiteraard met een cold water survival suit- gezwommen in het ijskoude Isfjorden. Daarbij zijn ons bepaalde technieken aangeleerd over hoe het zo lang en “comfortabel” mogelijk vol te houden, mochten we onverhoopt in het water belanden.

De geweren die we hebben gebruikt tijdens de veiligheidstraining.

Na de veiligheidstraining was het tijd voor de eerste colleges. Waar het meteorologie vak tot dusverre redelijk wat herhaling is van wat ik in Wageningen al heb geleerd, is het vak Polar Ocean Climate vrij pittig en heb ik daar vanaf dag één nieuwe dingen geleerd. Heel veel colleges heb ik echter nog niet gehad, want donderdag 23 augustus was het tijd voor een scientific cruise voor dit laatstgenoemde vak.

Het tegenkomen van deze dieren (Spitsbergenrendier) is heel gewoon in Longyearbyen en omgeving.

Scientific cruise
Tijdens de scientific cruise hebben we metingen gedaan aan het zeewater in verschillende fjorden en zeeën rondom Spitsbergen. We zijn via de zuidkaap tot aan de noordoostkust van Spitsbergen gevaren en uiteraard dezelfde weg weer teruggegaan. De studenten aan boord werkten in verschillende shifts (dag- en nachtshifts) om de apparaten te bedienen en data te verzamelen.

Gelukkig was het over het algemeen goed weer waardoor de zee buitengewoon rustig was. Dit gaf ons bovendien de kans om tijdens onze vrije tijd de prachtige omgeving vast te leggen. Ook hebben we meerdere keren walvissen en dolfijnen gezien, helaas heb ik hier geen mooie beelden van.

Een van de gebruikte meetinstrumenten: een CTD waarmee geleidbaarheid, temperatuur en de druk van en in het water gemeten worden. Dit instrument hebben we enkele honderden keren tot de bodem van de zee laten zakken om gegevens te verzamelen.
Een van de vele gletsjers die we onderweg gezien hebben.
Ook hebben we hebben meerdere papegaaiduikers gezien.
Vlakbij de zuidkaap van Spitsbergen.

Afgelopen woensdag zijn we teruggekomen en volgen we weer colleges volgens het “normale” schema. Waar we de afgelopen weken nog niet in staat waren om te wandelen (je hebt immers een geweer nodig om veilig buiten Longyearbyen te kunnen zijn en deze konden we nog niet krijgen i.v.m. papierwerk), hebben we er afgelopen weekend eindelijk wél op uit kunnen gaan. Dit resulteerde in twee mooie wandelingen, vooral die van zondag was bijzonder.

Eerste (grote) wandelingen
Zaterdag hebben we via het zuiden Nybyen verlaten om een stukje langs de gletsjer te wandelen die daar te vinden is. Daarna zijn we in een door een rivier uitgesneden vallei omhoog gegaan richting de bergen. Op het plateau, welke zich bovenaan deze bergen bevindt, hebben we een rondje gemaakt en even uitgerust alvorens we terugkeerden.

Hier de routes die we hebben gelopen. De rode route is van de zaterdag, de blauwe van de zondag. De grote zwarte stip is het start- en eindpunt van de hikes.
Longyearbyen en Nybyen, gezien vanaf hogerop.
De eerdergenoemde gletsjer.
Het uitzicht van bovenaf vlakbij het plateau. (zaterdag)

De hike van zondag is een van de vetste, misschien wel dé vetste hike die ik ooit gemaakt heb. We zijn twee gletsjers overgestoken. Tussen deze gletsjers lag een flinke berg, bedekt met een soort gravel (het deed denken aan een enorme duin) welke we over moesten steken. Na de laatste gletsjer kwamen we op een plateau vol met keien en aan het einde van de wandeling hadden we uitzicht over Longyearbyen en Isfjorden.

De berg tussen beide gletsjers in. Sommige van deze foto’s zijn helaas wat beïnvloed door de regen.
Rechts onderin zijn er nog net huizen te zien, dit zijn de studentenwoningen van Nybyen,

Het weer
Het weer is, zoals te verwachten valt op Spitsbergen, erg wisselvallig. Waar we de eerste week nog vaak droog weer en met enige regelmaat zelfs zon hadden, daar hebben we de afgelopen weken vaker te maken met buien en soms ook veel wind. Twee keer was het (in de bergen) al licht winters: op 18 augustus raakten de bergen vanaf zo’n 500 meter besneeuwd en afgelopen vrijdag (31 augustus) werd was het wit vanaf 400 meter en hebben we zelfs hier in Nyben (100 meter) de eerste natte sneeuwvlokken gezien. De temperaturen liggen meestal tussen de 5 en 7 graden, maar we hebben ook enkele uitschieters van 2 en 11 graden gehad.

Een regenboog na een van de vele buien.
De witte toppen na de sneeuwval van afgelopen vrijdag.

De komende weken
Wat vermeldenswaardig is, is dat de zon op 25 augustus voor het eerst onder de horizon is gegaan. Het wordt desondanks nog niet helemaal donker ’s nachts, vooralsnog blijft het slechts schemeren. De daglengte wordt nu echter snel korter en over een week zullen we ’s nachts dan ook voor het eerst een aantal volledig donkere uren hebben.

Voor wat het weer betreft: de komende dagen blijft het meest bewolkt en het wordt langzaam maar zeker kouder; de temperatuur heeft moeite om nog boven de 5 graden Celsius uit te komen. Zo nu en dan zal er neerslag vallen, en met name hogerop zal dat gebeuren in de vorm van sneeuw. Ik verwacht niet dat het nog lang duurt voordat we ook in het dal met de eerste winterse weerssituaties te maken krijgen.

De weersverwachting voor de komende dagen. Bron: yr.no

Dit was het voor deze blog, uiteraard zal ik over een paar weken weer een blog schrijven wanneer daar aanleiding voor is.

Versterk ons team of wordt sponsor

Alpenweerman.nl is volop groeiende en heeft steeds meer lezers voor de dagelijkse weerpraatjes voor zowel de Alpen als voor de Lage Landen. Verder verschijnen er met regelmaat ook andere zeer interessante artikelen.

Mocht je interesse hebben om binnen het Alpenweerman platform te participeren of om ons team te komen versterken (Alpenweer, Benelux-weer, IT, marketing, bloggen, vloggen, sociale media) neem dan contact met ons op via info@alpenweerman.nl

Wil je sponsor of partner worden, dan kan ook geheel vrijblijvend contact met ons worden opgenomen via het genoemde mailadres en vraag dan naar de mogelijkheden.

Wat kunnen we voor u betekenen…

• Weerbericht op maat, waar ook ter wereld (weathercard service)
  • Trainingen voor bedrijven, scholen, verenigingen, sponsoren etc..
  • Cursussen tbv weerkunde, meteo, weerstations etc..
  • Kennissessies op locatie (ook in het buitenland)
  • Seminars en Webinars
  • NIEUW Excl. compleet verzorgde “Ski Safari ‘s” Wallis (Aletsch / Zermatt – Cervinia)
  • Ook in de Alpenlanden kan het op locatie geregeld worden.

Wilt u meer informatie of wilt u weten wat wij voor uw kunnen betekenen?
Neem dan contact op met: info@alpenweerman.nl / remco@alpenweerman.nl

Meer weer en foto’s vind je op Facebook  en/of TwitterOok zijn we natuurlijk blij met steun in de vorm van LIKES en FOLLOWS. Foto’s zien we graag tegemoet op foto@alpenweerman.nl.

Alpenweerman is powered by Kachelmann Wetter en Meteo-Oberwallis

(Visited 451 times, 1 visits today)

5 Reactie op “Eerste weken in Spitsbergen”

• Johann
    3 september 2018 at 20:46

Dank je Daan voor de mooie blog en beelden vanuit Spitsbergen. Hopelijk wat meer winterse toestanden dan Roy Molenaar had toen hij er bijna compleet weg regende!
    Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=kc_Jzxuuw68&t=1s Gr – J –

• Daan van den Broek
      3 september 2018 at 21:06

Thanks voor je reactie Johann! Ja, er wordt nog vaak over deze beruchte herfst gesproken hier! De voortekenen voor de winter zijn in ieder geval goed, voor zover dat iets zegt over de herfst natuurlijk. Groetjes en jullie horen van me 🙂 Gr – D –

• Alice
    3 september 2018 at 22:38

Indrukwekkend Daan! Prachtige foto’s en mooi om te lezen.

Hoewel ik meer van kou houd dan van warmte vind ik de temperaturen bij jou ook nog niet wenselijk hier. Nog even van de herfst genieten en van al het moois wat daar bij hoort. Daarna mag het van mij helemaal los gaan. Ik kijk alweer uit naar de winter.

Hartelijke groet,
    Alice

• Daan van den Broek
      8 september 2018 at 10:37

Bedankt voor het compliment Alice! Gelukkig duurt het nog even voordat die temperaturen in Nederland bereikt zullen worden 😉

• Peter Paul van den Broek
    4 september 2018 at 11:28

Mooie en leuke blog Daan! Ik hoop wel dat het volgende week niet al te herfstig weer is 😉

Comments are closed.

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer

Wintersportboeken

Boeken over wintersport

Of je nu nog aan je eerste afdaling moet beginnen of al een doorgewinterde liefhebber van skiën bent? Ook jij vindt hier vast het juiste boek over wintersport. Zorg dus dat je tijdens een wintersport volop van de sneeuw geniet dankzij een goede voorbereiding en inspiratie. Zo zijn er boeken over de juiste technieken en trainingen en de beste je ski-uitrusting. Bestel hier