Vindelfjällens natuurreservaat

Wederom vroeg uit de veren na de goede nachtrust in het heerlijke hotel Clarion en een goed ontbijt gingen we verder op onze roadtrip. We hadden vanuit Arvidsjaur (lees reisverslag) 2,5 uur rijden voor de boeg. Neem een half uur extra tijd had Ankie, onze gids vandaag, gezegd, in verband met ‘de bumpy road’.

ammarnas
Tussenstop onderweg naar Ammarnäs. Foto: Edwin Hagenouw
Ammarnas zweden

Nou die hobbelige weg kwamen we zeker tegen! De rit naar Ammarnäs was uitzonderlijk mooi. De dag begon bewolkt en enigszins fris. We waren nog maar even onderweg en de zon stond weer hoog aan de hemel en de temperatuur liep weer op. Dat nodigde ons uit om na een uur een tussenstop te maken. Je moet je voorstellen: de hele rit vergaap je je aan al het moois wat voorbij komt.

Het natuurreservaat Vindelfjällen, dat 550.000 hectare beslaat, is het het grootste beschermde natuurgebied van Zweden en een van de grootste van Europa. Het gebied is twee maal zo groot als Luxemburg.

Prachtige vergezichten van meren en bossen zover als je kunt kijken. Ik dacht, ik wil uit de auto en de natuur in. Aan de oever van een mooi meer tussen de bergen een paar mooie foto’s gemaakt en even de omgeving en de frisse lucht opgesnoven. Maar ik wilde alleen maar meer en meer, me laten onderdompelen in deze prachtige omgeving. Want ik wist niet wat ons deze dag nog te wachten stond……

Ammarnas
Aankomst in Ammarnäs. Foto: Edwin Hagenouw

Ammarnäs

Bij ons hotel, Ammarnäs Wardshus, aangekomen werden we welkom geheten door de eigenaar. Wij waren blij verrast door de frisse, modern ingerichte kamers, maar met name door de locatie aan een meertje.

Het uitzicht vanaf het terras en vanuit onze kamer was echt adembenemend. Het is hier echt 100% outdoor en easy, wat volgens ons helemaal past bij deze roadtrip. Dit is een prachtige uitvalsbasis voor hikes, en Het Wärdshus is een echte toplocatie voor sportvissers.

Wardshus ammarnas
Ammarnäs Wärdshüs. 100% outdoor. Foto: Edwin Hagenouw

Onze Sami-gids Ankie arriveerde al snel en onder het genot van een kop sterke koffie op de veranda vertelde ze ons wat meer over het bijzondere dorpje Ammarnäs. De kleine gemeenschap ligt midden in een delta- en merengebied, een bekende plaats voor de trekvogels. Op het hoogtepunt van de vogeltrek vindt je hier maar liefst 350 soorten vogels.

Laat in de avond hebben we de “Potato Hill”, deze ligt op vijf minuten lopen van ons hotel, beklommen. Vanaf de top van dit bekende heuveltje heb je een perfect uitzicht over de regio en de delta.

Het dorpje heeft ongeveer 68 bewoners en ligt sfeervol en bijzonder gelegen rondom de grote meren (vol vis) waar wij op uit kijken vanaf de veranda. Er is sinds kort een kleine supermarkt aanwezig, waar iedere bewoner erg blij mee is. Voorheen moest men voor een pak melk 90 kilometer rijden. Vanzelfsprekend doet iedereen hier nu zijn boodschappen, zodat de winkel in ieder zal kunnen overleven.

Ankie en Mikael en de jämthunden

En dan gaan we met Ankie mee. We laten ons verrassen, totaal nog niet wetend in wat voor wereld we terecht komen. Na kort overleg over wat we mee moeten nemen qua kleding et cetera rijden we met onze huurauto achter de grote 4×4 van Ankie aan naar een parkeerplaats. We hebben onze eigen auto nodig, omdat we aan het eind van de dag graag terug willen hiken naar deze plek.

sami boot
Deze sami-boot is gemaakt volgens eeuwenoude technieken. Foto: Edwin Hagenouw

Oh ja, zegt Ankie tussendoor nog even voordat we op het kiezel strand aankomen, we hebben twee honden en één ervan is een jonge pup. Het zijn beiden Jämthunden.

Jämthund: Het oudste hondenras dat bestaat. Zij zijn de eerste honden na de wolf zeg maar. En ze zijn spierwit en zo mooi! Deze honden worden door de Sami ingezet voor de jacht op elanden. Deze jacht vind meestal plaats in september. Vroeger, toen de Sami met speren jaagden op beren, was de jämthund hun vaste begeleider.

ammarnas
Mikael Vinka bij de prachtige boot. De jämthund puppy zit er al in. Foto: Edwin Hagenouw

In de verte zien we een prachtige houten roeiboot met een forse buitenboordmotor liggen. Zouden we daarmee gaan varen? Bij de boot aangekomen wacht Mikael, de man van Ankie, ons op en worden we blij begroet door de twee prachtige honden. Mijn dag kan niet meer stuk met de mooie pup die om me heen dartelt, terwijl een oudere ervaren hond alles op een afstand in zich opneemt. Hij moet nog even wennen aan het nieuwe gezelschap.

jamthund
Speurend naar elanden, net als wij. Foto: Edwin Hagenouw
mikael vinka
Op volle snelheid over een van de meren. Foto: Edwin Hagenouw
jamthund sami
Mini jämthund en ik in de boot. Foto: Edwin Hagenouw

Hup, spullen in de boot en zwemvesten aan. Edwin voorin met de camera’s. De grote witte  hond staat vooraan aan de boeg en zo varen we het prachtige merenlandschap in. Overal bergen om ons heen. Lees verder op Mountainreporters.com

(Visited 77 times, 1 visits today)

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer

Wintersportboeken

Boeken over wintersport

Of je nu nog aan je eerste afdaling moet beginnen of al een doorgewinterde liefhebber van skiën bent? Ook jij vindt hier vast het juiste boek over wintersport. Zorg dus dat je tijdens een wintersport volop van de sneeuw geniet dankzij een goede voorbereiding en inspiratie. Zo zijn er boeken over de juiste technieken en trainingen en de beste je ski-uitrusting. Bestel hier