De kaboutertjes van het witte biljart laken iedere ochtend

0

Kun jij jezelf voorstellen dat je aankomt bij de piste en er geen strak biljartlaken voor je klaar ligt? Dat je geen ‘first tracks’ kunt maken en je niet over de verse ribbels sneeuw naar beneden vliegt als een echte Hermann Maier of Lindsey Vonn? Maar daar hoeven wij ons geen zorgen om te maken. Het antwoord op de vraag; ‘Waarom ribbels en niet glad prepareren?’ volgt zo.

Wie droomt er niet van kaboutertjes die voor jou de was doen, opruimen en schoonmaken. Wanneer jij lekker aan de après ski borrel zit en danst op een heel fout nummer, zijn zij alweer bezig voor jouw volgende moment wanneer je weer de lange latten onder bindt. De piste bully coureurs zie je haast nooit. Niemand weet wie ze zijn:-) Alleen de lichtjes op de berg verraden dat er iets op de piste gebeurt. De enorme hopen sneeuw die jij die middag ervoor gecreëerd hebt, met vele duizenden andere wintersporters, worden als sneeuw voor de zon weer een biljartlaken.

Maar dat gebeurt niet zo maar. Zo’n gevaarte is een flinke investering in een gebied. Wanneer je dan bedenkt dat ze in sommige gebieden tot wel 80 van die beesten hebben staan, die niet onder doen aan het aantal pk’s van een gemiddelde Lamborghini, doet dat je wel even stilstaan bij de prijs van de skipas. Neem als voorbeeld Wintersport Arena Sauerland. Daar hebben ze voor het totale piste gebied van 100 km, al 50 van deze jongens staan. Wanneer je er van uitgaat dat één voertuig zo’n 1 á 2 km pisten per uur prepareert.. nou tel maar uit de tijd.

In de grote gebieden of op de gletsjers rijden ze soms wel 5 of 6 dik naast elkaar. Hier beginnen ze direct aan wanneer de liften sluiten en zijn hier in sommige gebieden met een paar uur mee klaar. Er zijn ook zeer grote gebieden waar het doorgaat tot diep in de nacht.


De frees aan de voorkant maakt van de hobbels en stukken keiharde piste weer gemalen sneeuw. De machine vult de gaten weer op met sneeuw en de kam aan de achterkant maakt het weer een mooie vlakke piste. Wanneer de piste bij een flinke rode of zwarte te steil is, wordt er gebruik gemaakt van een lier die wel 1.5 km lang kan zijn. Deze wordt vastgemaakt aan de bully en aan een geankerd bevestigingspunt in de berg. Zo kan deze machine ook de steilere pistes prepareren.


Kun je nagaan dat er vroeger niet geprepareerd werd. Ondenkbaar voor ons verwende wintersporters. Toentertijd moest je maar leren skiën door de vers gevallen sneeuw en zelf de piste prepareren door er maar continu over heen te gaan. Gelukkig hoeft dit niet meer. Maar een beetje stil staan bij dit feit is niet verkeerd, wat ze doen om van jouw wintersport een genot te maken. Aan het weer kunnen ze weinig doen. Oja, waarom dat ribbel patroon? Door de groeven kan de buitenlucht beter stromen waardoor de piste kwaliteit beter wordt. Wanneer ze strak zouden prepareren zou de piste keihard worden.

Mocht je zelf een bully willen kopen? Om je achtertuin strak te krijgen. Voor €300.000.- heb je al een knappe machine. Dit kost je wel 35 liter brandstof per uur. Maar er kan ook ongeveer 300 liter in de tank.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


The maximum upload file size: 3 MB.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.