Weersverwachting Zi...

[Opgelost] Weersverwachting Zillertal  

RSS

0

Over 2 weken gaan wij skieen in het Zillertal (3t/m 10 maart). Het is nog ver maar ik ben benieuwd naar de verwachtingen. Ik lees dat het in de alpen tot eind volgende week prachtig weer wordt. Is er al bekend wat de verwachtingen daarna zijn? 

12 Answers
0

@MrB
Helaas! iets zinnigs zeggen over het weer in de Alpen en het Zillertal op een termijn van 2 weken is niet mogelijk. Meest wrs scenario is dat we het huidige geblokkeerde stromings patroon vasthouden. Zo laat bij de langere termijn van het ECMWF de hogedruk ook aanvang maar tvoortduren. In hoeverre we dan aan de warme of koude zijde van het geheel liggen is ook nog niet duidelijk. De komende dagen (week) maar eens verder vervolgen en tot dan kan er natuurlijk nog van alles gebeuren /veranderen!

0

Hoi Johann, bedankt! Ik begrijp inderdaad dat er niet echt iets zinnigs over te melden valt. Ben vooral benieuwd hoelang het hoge druk stand blijft houden. Ik blijf de updates volgen en af en toe eens een vragen hoe het ervoor staat 😉

0

Johann, ik reageer even in dit topic. Ik kan niet reageren onder je weerberichten( krijg dan een fout melding) Spannende ontwikkelingen voor begin maart, aangezien ik dan ga skiën. Mocht het kouder worden, gaat dit dan gepaard met veel bewolking en sneeuw of droog en zonnig?

Neerslag prognose over zo'n lange termijn hebben eigenlijk weinig tot geen waarde.  Eerst maar eens zien dat die omslag er daadwerkelijk komt. Ik acht die kans echter zeer aannemelijk.

Afijn, uitgaande van de modeluitdraai van vandaag lijkt erop dat een koufront 28-02 / 01-03  wat sneeuw gaat geven met zwaartepunt oostelijke / centrale noordkant. In het verdere verloop met de jet dan meer gericht op west Europa (zonaal?) dan toenemende sneeuwkansen. 

Kun je overigens nog even de foutmelding doorsturen zodat we kunnen checken wat het probleem is? Thx alvast Gr J

Ik heb het probleem verholpen. je kunt weer onder de weerberichten een reactie schrijven 😀

0

Johann ik lees overal dat het volgend weekend er de week erop niet zo heel best weer wordt qua zon. Is het mogelijk om aan te geven op welke dagen de meeste kan op zon is?

@MrB
Dat gaat moeilijk worden. Zoals ook al in weerbericht betoond is de onzekerheid mbt timing passage van storingen / fronten / tussenhoogs voor de volgende week nog onzeker. De komende dagen meer daarover. 

0

spannend allemaal ik wacht weer met smart op de updates hier op het forum.  Andere weersites geven bijna elk uur andere verwachtingen aan daar is geen pijl op te trekken.

0

Goedemorgen Johann, zou je nog een update kunnen geven voor het Zillertal vanaf zondag t/m vrijdag? Ben vooral benieuwd naar de dagen met de meeste zon kans ivm skieen. 

Grootschalig niet heel verandering  (zonaal) met zwabberende jet over de Alpen.  Gunstig is dat door de zuidelijke hogedruk de frontale zone meest net ten ten noorden van de Alpen zal verlopen met dus wat "onderdrukte" storingsactiviteit in de Alpen zelf.

De periode van zondag tot en met woensdag  ziet er weer en zon technisch vandaag helemaal niet zo gek uit (prikpunt Gerlosberg). Gunstig is met name dat een storing qua timing (laagje over N Italie) in de nacht van maandag op dinsdag overtrekt en het dinsdag  overdag weer opklaart.  Ook woensdag opgeklaard en meest droog. Donderdag minder fraai met veel bewolking en sneeuw / regen. vrijdag weer betere en zonnige(re) condities door inschuivend tussenhoog.  

0

Dat is inderdaad zo gek nog niet. Lees en zie het ook op andere sites. Worden er nog veranderingen verwacht of ligt het aardig vast?

In grote lijnen staat het sterk zonale stromingspatroon vast. Alles gaat afhangen van precieze verloop frontale zone en timing en koers van (rand)storingen (maandag / donderdag) . Bij dit soort situaties is het vooral zaak om je niet vast te pinnen op de wat langere termijn prognoses! 😉

0

Dag Johann, zou je nog een update kunnen geven voor zillertal voor morgen tot en met vrijdag? Nog steeds redelijk weer met elke dag wat zon?

Hoi; Yep. Ziet er helemaal niet slecht uit, vrij goed zelfs. Donderdag  wrs de "slechtste" dag van de week met vooral in de middag veel bewolking en neerslag. Alle andere dagen mix van opklaringen of zelfs zonnige perioden afgewisseld met wolken(velden)  

0

Top om te lezen.  Vanmiddag aangekomen en nog bewolkt, breekt nu een beetje de lucht. Als ik het goed begrijp is de timing van de fronten met neerslag goed (savonds/snachts)? Ik lees in de weerberichten dat het herfstachtig wordt veel neerslag etc. Hoe kan er dan zoveel verschil inzitten en het lijkt mee te vallen hier?

Herfstachtig meer in de trend van de stevige zonale stroming en wind. Wil echter nog niet zeggen dat het slecht wordt! Juist bij dit soort stromingspatronen met veel dynamiek kan het ook goed uitpakken omdat de storingen snel verplaatsen.  Wel nog even de slag om de arm houden want kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben (koers timing randstoringen / Stau ) 

0

Hoi Johann, heb je nog een update voor  het zillertal voor morgen en vrijdag? We willen nog 1 dag skieen. Klopt het dat het donderdag nog redelijk weer wordt?

Donderdag prefrontaal Föhn en in de bergen veel wind, föhnige opklaringen. In de loop van de ochtend Föhneinde, veel bewolking en opkomende neerslag. Mogelijk in de latere middag post frontaal achter koufront weer opgeklaard. Vrijdag al met al geen goede condities. Vrijdag ochtend nog bewolkt en mogelijk wat neerslag. Overdag tijdelijk betere condities , later in de middag weer meer bewolking /neerslag (bui)

0

hmm lastig. Welke dag de meeste kans op langere tijd zon en opklaringen? We kunnen nog 1 dag skieen op de pas dus we moeten kiezen.

Ik opteer voor de vrijdag!  (minder wind, meer zon)

0

Johann heel erg bedankt voor alle weerupdates welke je hebt gegeven. Wij hebben een prachtige week gehad met elke dag meerdere uren zonnig weer. De vrijdag was ook een goede keus. Tot een volgende keer als we weer naar de alpen gaan.

Share:

Bezig

Inloggen van Registreer aub