Advertentie

Onze weerman Rico Schröder is op rondreis door het mooie Canada en via deze Blog volgen we zijn pad. Dag 9 en 12 alweer:

Dag 9 was een relatief rustige dag in Saint John. Dat wil zeggen, we lieten de auto staan en deden alles met de benenwagen. Al met al hebben we toch alweer zo’n 15 kilometer gelopen in het oude stadje met een fraaie haven.

Saint-John is namelijk een hele oude stad en werd in 1631 gesticht door Franse kolonisten. Het was de eerste officiële stad in Brits Noord-Amerika in 1785. (Bron: wiki) Oude en nieuwe gebouwen wisselen elkaar dan ook af. Er zijn ook diverse fraai aangelegde pleinen, maar daar wordt je bijna omver gelopen door ‘op telefoon starende en naar Pokémon zoekende mensen’…, want ook hier in Canada is het een hype en zijn we ze zowat elke dag tegengekomen.

We begonnen de dag eens niet met zon, maar met dichte mist. Echt warm was het vanochtend ook niet met een graad of 16-17. Gelukkig kwam vanmiddag wel de zon voor een aantal uur tevoorschijn, maar inmiddels zijn de gordijnen weer gesloten. Met de zon werd het vanmiddag 21-22°.

Morgen verlaten we Saint-John en koersen we naar het noorden naar de hoofdstad van New Brunswick, Fredericton.

Tot morgen!

9c

9b

9a

Dag 10 bracht ons van Saint-John naar de hoofdstad van New Brunswick, Fredericton.

De afstand was niet zo groot, anderhalf uur rijden en eerst gingen we naar de Reversing Falls, ofwel de omgekeerde waterval. Die zit onder water, maar zorgt aan het oppervlak voor spectaculaire, kolkende watermassa’s. In de rivierbodem zit een soort richel die het water naar beneden laat storten in een vijftig tot zestig meter diep gat. Dat is de waterval, maar die is dus niet te herkennen. Bij opkomende vloed wordt het oceaanwater echter hoger dan het rivierwater en begint de rivier terug te stromen. Het water wordt bij de waterval dus omhoog gestuwd en dan heb je een omgekeerde waterval.

Daarna door naar Fredericton. Hier wisten we dat we een buitenzwembad hadden en we hoopten op een vroege check-in. De zon schijnt namelijk volop en met een gevoelstemperatuur (humidex) van 34° is een zwembad wel lekker. De vroege check-in was geen probleem en al snel lagen we bij het zwembad met heerlijke cocktails 🍹. Ondertussen borrelden de wolken om ons heen op en een fraaie wandeling naar de vuurtoren leverde dan ook weer mooie plaatjes op. Op de terugweg rommelde het wat, maar daar bleef het bij. De avond was erg aangenaam met uitzicht op een zeer fraaie onweersbui.

Morgen gaan we verder naar het noorden naar Edmunston aan de grens met Amerika, dus tot morgen.

10k

10i

10h

10g

10f

10e
10d

Dag 11 alweer in het prachtige Canada… wat gaat de tijd toch snel. Vandaag ging de reis van Fredericton naar het noorden naar Edmunston. De afstand was zo’n 300 kilometer.

Onderweg kwamen we langs allerlei grote dingen. Zo gingen we eerst naar ‘worlds largest axe’, een grote bijl van 15 meter hoog. Daarna door naar de ‘longest covered bridge in the world’, een 391 meter lange overdekte brug over de Saint John river.

Vervolgens verder naar Grand Falls. Een zeer fraaie waterval. We zijn ook naar beneden gegaan naar de kloof van de waterval (gorges). Dit was te bereiken middels 401 traptreden (enkele reis), dus in ons geval 802 treden. Kan geen trap meer zien..😉. Het was ook weer erg warm met 28° en een humidex (gevoelstemperatuur) van 33°. Daarbij scheen de hele dag de zon.

Inmiddels in Edmunston en morgen gaan we verder naar het noordwesten en gaan we naar Quebec. De afstand is ruim 300 kilometer en daarmee gaan we ook weer een uur terug in de tijd. We hebben er inmiddels bijna 2000 kilometer opzitten in dit schitterende Canada.

11i

11c

11b

11a

Dag 12 en we hebben de provincie New Brunswick verlaten en zitten in Quebec in de gelijknamige provincie. Het tijdsverschil met Nederland is weer -6 uur.

We vertrokken met geregeld zon en 22°, maar gaandeweg de dag raakte het steeds meer bewolkt en hier in Quebec is het al een aantal uur regenachtig. Koud was het zeker niet met een graad of 25, maar door de regen was het al om 19 uur donker, terwijl officieel de zon pas om 21 uur onder hoort te gaan. Ondanks de regen natuurlijk wel gewoon de stad in, want het hotel zit werkelijk op een prachtige plek. Ook weer foto’s gemaakt, maar ze zijn niet zo zonnig als gewend… Hopelijk schijnt morgen de zon weer, want dan gaan we Quebec verder verkennen met al zijn oude gebouwen.

Woensdag gaan we hier pas weer weg, dus we hebben alle tijd… Tot morgen!

12d

12c

12b

12a

To be continued……..

Ook bloggen of schrijven voor Alpenweerman?
Zie jij je al bloggen bij een site die een groot publiek trekt en waar jij je ei bij kwijt kunt? Of  ben jij die weerman of weervrouw die via ons platform weerberichten wil gaan verzorgen of zich met het weer en de sociale media wil gaan bezig houden? Dan is wellicht het Alpenweerman platform voor jou de ideale opstap of uitlaatklep. Voor meer informatie neem geheel vrijblijvend contact met ons op en wellicht mogen we JOU binnen ons team verwelkomen. Meer informatie zie – HIER –  of mail gewoon naar  info@alpenweerman.nl

logoweermag

Alpenweerman is powered by
Kachelmann Wetter en Meteo-Oberwallis

Meer (Alpen)weer en updates ook via Alpenweerman Facebook of Twitter

(Visited 55 times, 1 visits today)

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer

Wintersportboeken

Boeken over wintersport

Of je nu nog aan je eerste afdaling moet beginnen of al een doorgewinterde liefhebber van skiën bent? Ook jij vindt hier vast het juiste boek over wintersport. Zorg dus dat je tijdens een wintersport volop van de sneeuw geniet dankzij een goede voorbereiding en inspiratie. Zo zijn er boeken over de juiste technieken en trainingen en de beste je ski-uitrusting. Bestel hier