Ski onderhoud – update uit het Salzburgerland

Voor veel mensen zit de wintersport er weer op, liggen de ski’s weer op zolder of staan ze in de garage en is het weer een jaartje wachten voordat er weer geskied kan worden. Dat ski’s onderhoud nodig hebben dat weten we allemaal. Helaas blijkt dit onderhoud toch een stiefkindje te zijn. Of dit nou komt door de relatief hoge kosten voor skiservice – 25 euro of meer is redelijk normaal – of doordat er gewoon niet aan gedacht wordt,…!? Feit is wel dat je met goed onderhoud en een goede zomerstalling gewoon langer plezier van je ski’s hebt.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

skiwaxer met instelbare temperatuur

Voordat ik verder op het onderhoud van de ski’s in ga eerst nog even gauw naar het weer kijken. In mijn laatste blog schreef ik al dat deze weer een wat wisselvallig karakter zou hebben, bewolking, neerslag en af en toe wat zon zijn de ingredienten voor deze week. Met name morgen en donderdag moeten we rekening houden met neerslag in het Salzburgerland in de vorm van sneeuw,… de laatste sneeuw van dit seizoen!? Hoe de paasdagen eruit gaan zien daarover meer in mijn volgende blog, nu terug naar het onderhoud van de ski’s!

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

drie soorten borstels (paardenhaar – koper – nylon)

Voor een gemiddeld gezin bedragen de kosten voor het ski onderhoud gauw tussen de 100 en 120 euro per servicebeurt en als je dan bedenkt dat (afhankelijk van de sneeuwcondities) de ski’s na een dag of 4 eigenlijk wel weer wat wax kunnen gebruiken betekent dat gauw zo’n 160 euro per skivakantie aan onderhoudskosten. Kosten die je behoorlijk kunt reduceren door het onderhoud zelf uit te voeren. Zoals bij veel zaken gaan hier natuurlijk de kosten voor de baten uit. Er zal immers geïnvesteerd moeten worden in materiaal om de ski’s te kunnen onderhouden! De volgende materialen heb je in ieder geval nodig om zelf je ski’s te kunnen waxen en slijpen:

  • een skiwaxer (ongeveer 70,00 euro)
  • een koperborstel (ongeveer 35 euro)
  • een nylonborstel (ongeveer 15 euro)
  • een paardenhaarborstel (ongeveer 15 euro)
  • vijlen in divere uitvoeringen (per stuk ongeveer 12 euro m.u.v. de diamantvijlen die rond de 30 euro liggen)
  • een kantenslijper met vaste hoek op 89 graden (ongeveer 20 euro)
  • een Seitenwangenabzieher (ongeveer 60 euro)
  • Allround wax (vanaf een paar euro)
  • plexiglas schraper (een paar euro)
  • en tot slot skispanners (ongeveer 100 euro)

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

vijlen in alle soorten en maten

Alles bij elkaar toch gauw een bedrag tussen de 350 en 400 euro om een basis uitrusting te kopen voor het zelf slijpen en waxen van de ski’s. Het loont natuurlijk de moeite eens rond te snuffelen op Ebay dan zul je merken dat je vaak niet de hoofdprijs hoeft te betalen. Verder, als je een oude strijkbout hebt staan kun je besparen op een skiwaxer. Een oude strijkbout voldoet prima, het enige nadeel ten opzichte van een skiwaxer is dat je de temperatuur niet zo nauwkeurig kunt instellen. Op zich niet zo erg als je er maar op let dat bij het smelten van de wax geen rook van je strijkijzer komt,…. dan staat deze namelijk te heet afgesteld. Overigens, ook al zou je een bedrag tussen de 350 en 400 euro kwijt zijn voor je ‘basis uitrusting’, dan nog heb je dit met een gemiddeld gezin in 2 jaar terugverdiend. Daarnaast is het handmatig waxen en slijpen niet alleen leuk om te doen het is ook beter dan dat je het machinaal laat uitvoeren (zoals bij de meeste servicepunten).

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

kantenslijpers in diverse uitvoeringen (links die met vaste hoek – rechts instelbaar)

Om de ski’s goed te kunnen bewerken is het hebben van goede skiklemmen (skispanners) eigenlijk een must, daar moet je dus niet op besparen! Verder kom je op internet regelmatig setjes met de eerdergenoemde drie borstels tegen voor zo’n 40 euro, kortom kijk even goed rond voordat je uiteindelijk tot kopen overgaat.

Hoe je het onderhoud moet uitvoeren zal ik in het kort omschrijven, op Youtube zijn er verder genoeg filmpjes over te vinden hoe het allemaal in zijn werk gaat. Voordat met het slijpen en waxen begonnen kan worden moet eerst de eventueel nog aanwezige wax uit het belag geborsteld worden. Hiervoor wordt de koperborstel gebruikt. Bedoeling is dat je net zolang borstelt totdat er geen wax meer uit het belag komt (te herkennen aan hele fijne (vaak witte) schilfertjes). Borstelen doe je in lange halen van voor naar achter. Nadat de onderkant van de ski schoon is kun je de kanten slijpen. Hiervoor gebruik je een kantenslijper met een vaste hoek op 89 graden. Er zijn ook kantenslijpers waar de hoek kan worden ingesteld, voor de gemiddelde skiër is de standaard echter 89 graden, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Wordt de hoek kleiner dan ontstaat er een scherpere kant en wordt de ski directer en agressiever, iets waar de gemiddelde skiër slecht mee overweg kan. Mijn advies is dan ook gewoon op 89 graden te slijpen!

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

schrapers in diverse uitvoering van plastic en metaal (plus slijper voor plexiglas schrapers)

Welke vijl er gebruikt moet worden om de kanten te vijlen is afhankelijk van de staat van de ski’s. Zijn deze erg bot dan met een grove ijzervijl beginnen om dan vervolgens met een midden grove vijl en een fijne vijl het werk af te maken. Vijl in lange halen van voor naar achter en haal na iedere vijlgang het ijzerslijpsel van het belag. Tijdens het vijlen staan bij mij de ski’s onder 60 graden in de skiklemmen en valt het meeste ijzervijlsel direct van de ski’s. Na het vijlen de vijl in de houder wisselen voor de diamantvijl om de kanten te ‘polijsten’. Dit gaat op dezelfde manier,…. in lange halen van voor naar achter. De kanten zijn nu scherp en de ski is klaar om te waxen maar niet voordat we de eerste en laatste 10 tot 15 centimeter van de kanten weer wat bot hebben gemaakt. Wanneer we deze te scherp laten is de kans erg groot dat bochten niet meer zo makkelijk gemaakt kunnen worden. Dit kan met een kantengum, ik zelf gebruik hier altijd een diamantvijl voor die ik 1 keer in een hoek van 45 graden over de de uiteinden haal. Je kunt er overigens ook voor kiezen die eerste en laatste centimeters niet te slijpen (doe ik vaak bij onze eigen ski’s). Vaak wordt het slijpen van de ski’s bemoeilijkt doordat de staalkant aan de zijkant van de ski niet vrij ligt. In zo’n geval moet niet alleen het staal geslepen worden maar feitelijk ook het kunststof boven de staalkant. Nadeel hiervan is dat de vijl snel volloopt met kunststof en het slijpen dan niet meer zo makkelijk gaat. Gelukkig is hiervoor de Seitenwangenabzieher uitgevonden waarmee je het kunststof net boven de staalkant kunt verwijderen. De Seitenwangenabzieher werkt als een soort schaaf en is instelbaar voor wat betreft de diepte en hoogte!

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Wax is er in vele soorten en maten, universele wax volstaat voor de gemiddelde skier!

Voor het waxen moeten de ski’s met de belagzijde naar boven in de skiklemmen gemonteerd worden. Zorg er tijdens het waxen voor dat de ski niet onder spanning staat. In de tijd dat de skiwaxer opwarmt heb je nog even de tijd om het belag schoon te maken van eventuele laatste restjes ijzervijlsel. Nadat dit is gebeurd neem je een waxblok en de skiwaxer en brengt druppelgewijs de wax op je ski’ aan. Nadat je voldoende wax op je ski’s heb gedruppeld (moet je in het begin even gevoel voor krijgen) gaan je met de skiwaxer de wax over het belag verdelen. Dit doe je in een hele langzame beweging (en dan bedoel ik ook echt langzaam) van voor naar achter. Achter aangekomen dan begin je vooraan weer opnieuw, herhaal dit 3 of 4 keer zodat de wax de gelegenheid krijgt diep in het belag (dat poreus is) door te dringen. Belangrijk is dat je de skiwaxer in beweiging houdt. Wanneer je deze op het belag stil laat staan is de kans aanwezig dat het belag verbrand,…. Nadat je de wax hebt aangebracht is het tijd voor koffie, een leuke film of ga je gewoon lekker slapen. Bedoeling is dat de wax tenminste een paar uur kan intrekken en volledig kan uitharden. Nadat de ‘wachttijd’ is verstreken plaats je de ski in de skiklemmen en ga je de overtollige wax van de ski schrapen. Dit doe je door de schraper recht op de ski te zetten en van voor naar achter te schrapen. Dit kost wat kracht en je moet echt alle (overtollige) wax van je belag schrapen totdat er werkelijk niets meer af komt!

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

goede skiklemmen zijn een must om lekker te kunnen werken.

De meeste schrapers missen een ‘hoekje’ bedoeld om de kanten van je ski’s te ontdoen van wax, dus nadat alle wax van het belag is geschraapt ook de kanten van wax ontdoen. Dan rest nog 1 klus en dat is het uitborstelen van het belag. Dit is bedoeld om de wax weer een beetje uit de porien van het belag te borstelen zodat het water beter kan worden afgevoerd. Tijdens het skiën ontstaat er door wrijving een waterfilm tussen ski en sneeuw die net als bij autobanden moet worden afgevoerd. Afhankelijk van het type sneeuw komt dan de nylonborstel of de borstel met paardenhaar tot inzet. Heb je te maken met wat zwaardere sneeuw en hogere temperaturen dan gebruik je de nylonborstel. Deze borstel is wat harder en borstelt de wax wat dieper uit de porien waardoor het water makkelijk kan worden afgevoerd. Heb je te maken met mooie droge sneeuw en koude omstandigheden dan volstaat de borstel met paardenhaar en hoeven de porien niet zo sterk ‘uitgeborsteld’ te worden. Na dit alles gedaan te hebben staan je ski’s er prima bij voor een volgende afdaling.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Seitenwangenabzieher is onmisbaar tijdens het skionderhoud.

Aan het eind van het seizoen is het overigens van belang dat de ski’s droog worden opgeborgen anders komt er roest op de kanten van de ski’s. Ook is van belang dat de ski’s een ‘zomerservicebeurt’ krijgen. In dit geval is het beter de wax er niet af te schrapen maar dit pas te doen vlak voor je volgende wintersport. Hierdoor zijn de staalkanten beter beschermd tegen oxidatie en voorkom je uitdroging van het belag. Ook de bindingen niet vergeten schoon te maken en in te spuiten. Ik gebruik daarvoor siliconenspray. Na het onderhoud kun je de ski’s het best op een droge, niet te warme plaats opbergen. Belangrijk is nog wel om de ski’s niet in elkaar te haken met de stoppers van de binding, of ze met een skifix aan elkaar vast te zetten. Wanneer je dit doet staan de ski’s bijna een jaar onder spanning wat het materiaal van de ski niet ten goede komt. Het beste is de ski’s los van elkaar rechtop weg te zetten (met de tip tegen een muur,… dus met de belagzijde van de muur afgekeerd) of liggend op een paar blokjes hout aan de voor en achterzijde met het belag naar boven. Mocht je na dit alles nog vragen hebben stel ze en ik zal proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden. Overigens snowboards worden op dezelfde wijze onderhouden! Gruß aus Lofer

Alpenweerman is powered by Kachelmann Wetter en Meteo-Oberwallis

Meer (Alpen)weer en updates ook via Alpenweerman Facebook of Twitter[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

5 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties