In de voetsporen van de Lynx in de Harz

Enige tijd geleden ontstond het idee om onze ‘tracking skills’ te oefenen. Als wildernisgids is het van belang dat je bij het aantreffen van een dierspoor het dier ook kunt benoemen. Echter dit is niet altijd een makkelijke klus dus wat oefening kan nooit kwaad. We besloten om naar de Harz te gaan vanwege de mogelijkheid om ook een lynxtrack aan te treffen. Tevens was de afstand vanaf de grens naar de Harz ook te doen , iets meer dan 300km. en ik was er zelf ook nog nooit geweest.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

De Harz / bron:Wikipedia

Afgelopen weekend was het zover, op naar de Harz. De Harz is het noordelijkste middelgebergte van Duitsland met als hoogste punt de ‘Brocken’ met een hoogte van 1142 meter. De Harz is onderverdeeld in 2 delen, de Oberharz in het westen en de Unterharz in het oosten. We hadden onze uitvalbasis gepland net ten zuiden van Bad-Harzburg. Een ‘waldgaststätte’ aan de Radau-Wasserfall leek ons een prima locatie. Niet duur, gastvrij en goed bereikbaar met de auto en te voet. Bij aankomst lag er in de lagere delen geen sneeuw helaas. Na een schnitzel, een biertje en wat uurtjes slaap gingen we de volgende dag omhoog. Sneeuw helpt enorm bij het oefenen van tracks omdat de dieren dan mooie sporen achterlaten.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

IMG_20160213_092531[1]
Zonsopkomst in de Harz
Na een kleine 200 meter stijgen kwamen we al in de sneeuw terecht die een paar dagen eerder was gevallen. Geen dik pak dus het was een goede keuze om de sneeuwschoenen in de auto te laten. Al gauw kwamen we sporen van ree, edelhert, vos en wildzwijn tegen. We besloten om onze hike voort te zetten richting de ‘Rabenklippe’ daar zit tevens de ‘Luchsgehege’ waar echte lynxen binnen een omheining leven. Dit is ooit opgezet vanwege de herintroductie van de lynx in 2002. Op onze ‘terugweg’ via de zuidkant van de Ecker (riviertje) zaten we duidelijk weer onder de sneeuwgrens en uiteindelijk is het wat onze waarnemingen betreft helaas bij de omheinde versie van de Lynx gebleven. Niet erg want het was een fantastische dag met prachtig weer!

IMG_20160213_112750[1]
Uitzicht op de Brocken vanaf de Rabenklippe
De volgende dag besloten we om 7 uur in de ochtend te vertrekken richting de ‘Brocken’ om wat hoogtemeters te pakken. Goed voor de beentjes zeg maar. De uitbater van de waldgaststätte raadde ons aan om via zijn achtertuin te vertrekken en daar het wandelpad naar de Eckertallsperre te volgen. “wenig leute” tipte hij ons. Het was wel wat verder lopen en ook de hoogtemeters zouden wat meer zijn maar wat ons betreft was dat geen probleem. Terwijl het nog donker was, de sneeuwvlokken naar beneden dwarrelden gingen we op pad. Via de Eckertallsperre en Scharfenstein naar boven.

IMG_20160214_082653[1]
Eckertallsee
Uren lang kwamen we niemand tegen tot op het laatste stukkie. ca. 1km voor we bij de top waren kwamen 2 fanatieke trailrunners ons tegemoet. Ze deelden ons nog mee dat we het ontbijt gingen halen. De reis omhoog is in de winter prachtig. Eenmaal boven was het uitzicht wat minder. 300 dagen paar jaar zit de top in de ‘mist’ of bewolking. De boomgrens houdt ook net onder de top op waardoor de Brocken een plek is waar het weer heftig uit kan pakken. Met een maximale windsnelheid van 263km/h en een gemiddelde jaartemperatuur van 2,9 graden is het toch een plek waar je liever niet komt als het weer omslaat. Al met al een pittig tochtje met 700 hoogtemeters vanaf de Radau-Wasserfall in 3 uur en 15 minutjes. We waren iets te laat voor de ‘frühstuck’ maar een bockworst ging er best in. Zeker met het idee dat we de 10-11km weer terug naar beneden moesten.

Wat een prachtige plek is de Harz. Hier kom ik zeker nog een keertje terug. Als is het maar om alsnog de aanwezigheid van de Lynx in het wild te zien.

Hieronder nog een paar plaatjes

IMG_20160214_100311[1]
We zijn er bijna

Yeah, we made it!

Weerstation Brocken

Alpenweerman is powered by Kachelmann Wetter en Meteo-Oberwallis

Meer (Alpen)weer en updates ook via Alpenweerman Facebook of Twitter[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.